NESTE OIL RALLY FINLAND 2010, FINAL DAY – RÄIKKÖNEN

当然、ラリーフィンランドにはウッドストックよりも多くの’hyppys’がいる。この印象を裏付けるように、相当な数の古いキャンパーバンが停まっている。’hippies’にはもちろん、ハイになることより好きなものはない。そしてそれはラリードライバーも同じである。
(訳注: hyppys: happyでhyperになっちゃっている人。 hippies: ヒッピー。)
勿論、我々はラリーフィンランドの特徴である全開のクレスト(頂点、丘)について話している。クルマをほぼ100メートルに急上昇させ、空中に放り出す。
デイヴィッド・コパフィールド(※ディケンズの小説)が言ったように、人々は、人(男性)は飛べると思っている。多くのビックジャンプで、ラリーフィンランドがいくつかのアップダウンを含むことは、回避できないことである。
キミ・ライコネンは彼のホームイベントの、最終日でもある2日目を経験した。その日のオープニングステージで、アイスマンは右のコーナーに寄ってミスをし、溝に滑り込んでしまった。クルマはダメージを受けていなかったが、その時だけは彼を助ける大群衆の観客が周りにいなかったので、溝から出るのにかなりの時間がかかった。クルーがコースに帰り着こうとする間、C4 WRCのフロントバンパーは剥がれ、さらに悪いことに、両方のフロントタイヤがリム(縁)から離れた。スペアのホイールは1つだけで、クルーはそれから空気が抜けた他のタイヤをリムに戻すのに奮闘し、全体で10分以上を失った。それがなければ、アイスマンは彼のホームイベントで気持ち良くポイントを獲得できていただろう。WRカーで初めて、カレンダーの中で最も専門的で複雑なラリーを戦っている者にとって、優れた業績だ。

キミ・ライコネン: 僕達は今朝少しアンラッキーだったけど、これも学習過程の一部だ。1日目は、フィニッシュを確実にするために、多くのリスクをとりすぎないようにしようとした。そして、僕達はスリッピーなコーナーで、2日目のはじめにコースアウトした。今年は2日間しかないから、失ったタイムを挽回するチャンスがそんなになくて、その時以来、フィニッシュできるかという問題になった。役立ったペースノートと多くの前進ができたし、より多くの距離を走ることができた。これが最も重要なことだ。もちろん、今日は本当のモチベーションがなかったから少しがっかりしているけど、フィニッシュすることがメインの狙いだった。すべて、経験のためだ。

キミと同郷のフィンランド人でコドライバーのカイは以下のように付け加えた。

カイ・リンドストローム: 本当にポジティヴなことは、ブルガリアで終わったよい仕事を続けたということだ。しかしこれはタフなスポーツだ。いいラリーができて、全ての複雑な出来事を生き抜くことができたが、かなり低速でわかりやすい場所でコースアウトしてしまった。これが我々に今日起こったことだ。我々は1日目を非常に慎重に行っていた。そして、2日目では少しハードにプッシュできるかもしれないと考えた。コースアウトの後は同じペースを見つけるのが困難だったので、終わりの方ではチャンスがなかった。しかし我々はより多くの経験を確立したし、とりわけ、観客の皆が我々を見て楽しんでくれたことと思う。たくさんの人々が確かにそこにいたんだよ!

NESTE OIL RALLY FINLAND 2010, FINAL DAY – RÄIKKÖNEN
Naturally, there are more ‘hyppys’ on Rally Finland than there are at Woodstock. Just to reinforce this impression, there are quite a few old camper vans out there too. Hippies, of course, like nothing better than getting high. And so do rally drivers.

Of course we’re talking about those flat-out crests that characterise Rally Finland, sending the cars soaring for nearly a hundred metres into the air. As David Copperfield said, you’ll believe a man can fly.

With so many big jumps, it is inevitable that Rally Finland contains several ups and downs. Kimi Raikkonen experienced both during the second and final day of his home event. On the opening stage of the day, the ‘Iceman’ got caught out by a right-hand corner and slid into a ditch.

The car was undamaged but it took some time to drive out of the ditch, as for once there wasn’t a huge crowd of spectators around to help. While the crew were trying to regain the road, the front bumper of the C4 WRC became detached from the rest of it.

To make matters worse, both front tyres then came off the rim. With only one spare wheel, the crew then struggled to get the other deflated tyre back on the rim and more than 10 minutes were lost in total.

Had it not been for that, then the ‘Iceman’ would have been comfortably in the points on his home event: an excellent achievement for somebody contesting the most specialised and complex rally on the calendar in a World Rally Car for the first time.

“We were a bit unlucky this morning but it’s all part of the learning process,“ said Kimi, the winner of the 2007 Formula One title. “During the first day we tried not to take too many risks to be sure of making the finish, then we just got caught out on a slippery corner at the beginning of day two. With only two days in the rally this year there’s not so much chance to make up the time lost, so from then on it was a question of getting to the finish. We were able to make a lot of progress with the pace notes, which was useful, and have more kilometres behind the wheel of the car, which is the most important thing. Of course I’m a bit disappointed as there was no real motivation today but in the end getting to the finish was the main aim. It’s all about the experience.“

Kimi’s fellow Finn and co-driver Kaj Lindstrom added: “The really positive thing is we’ve continued the good work that we left off in Bulgaria. But this is a tough sport. You can have a good rally and survive all the complicated things, but then caught out by a place that is reasonably slow and straightforward, which is what happened to us today. We had been going very carefully during the first day and we thought that it might be possible to push a bit harder on day two. In the end we never really got the chance, as after we went off it was hard to find the same pace. We built up more experience though and above all we hope that everybody enjoyed watching us. There were certainly loads of people out there!“

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