PREVIEW RALLY FINLAND. RED BULL RALLY ON STAGE….

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問題:フィンランドのキミ・ライコネンと、アメリカのマイク・パウエルに共通するものは?
解答:2人とも、ロングジャンプ(幅跳び)のエキスパート。

ペンシルバニア出身のパウエルは、23歳のボブ・ビーモンが1991年の東京で開催された世界陸上にて記録したレコードを更新し、8.95mの跳躍を行った。このレコードは今日もまだ破られていない。
これは印象的であるが、有名なラリーフィンランドのローラーコースター・クレスト(頂点, 頂上)をWRカーが飛び越えることのできる距離には及ばない。そのジャンプは、トランポリンのようにクルマを空中へ放り出す。非公式レコードは何年か前のフィンランド人ドライバー、ハリ・ロバンペラの75mである。記録を更新してみてくれ、マイク。
しかしこれがスペクタクルでも、キミ・ライコネンはラリーフィンランドにおいて、空中にいる時間をできるだけ少なくしようとしている。これは、空中へのジャンプが恐ろしいからではない(今年、レッドブルと世界中に散らばる12のラリーでレースするのと同様に)。ラリーカーで離陸しているときにできないことがいくつかあるからだ。ブレーキとステア。
ホイールが地面に接している状態で、時間の半分しか過ごせないなら、これらの瞬間を最大限に活用することが不可欠である。幸運なことにキミはラリーフィンランドの経験があるが、しかしこれは依然として、彼の母国の観衆の前での巨大なアドベンチャーだ。このとき、彼は翼を得るにも、レッドブルさえ必要としない(he doesn’t even need Red Bull to give him wings)。

キミ・ライコネン: 本当に楽しみだよ。こういうコースでドライブするのはすごくエキサイティングだし、F1で慣れていたこととすごく異なる経験だ。でも、少し変に聞こえるけど、フィンランドはたぶん、アスファルトの感覚に最も近いグラベルラリーだ。ロードのいくつかはすごく高速でスムーズ、一方はツイスティでバンピー。これが、ラリーのすごく好きなところだ。1つのラリーのコースなのに、全てが変化に富んでいる。レーストラックでやっていたように、ルートを記憶することはできない。だから代わりにペースノートに集中しなければならないんだ。ラリーカーはF1カーのように高速ではないけど、木々の間を全開で駆け抜けるとき、本当だよ、同じくらい速く感じる! ラリーフィンランドは小さい頃から見てきたものだから、今ここでレースするのは僕にとって本当に特別な感じがするよ。

キミにとってはこのイベントは2回目であるが、彼のコドライバー、カイ・リンドストロームは11回目のラリーフィンランドである。カイは、ラリーベースのユヴァスキュラからそれほど遠くないMikkeli出身であるので、チャンピオンシップで最も高速なラリーに何を期待するのか、とてもいいアイディアを得た。が、思いがけないことというのはいつも起こるものだ。

カイ・リンドストローム: 何回ラリーフィンランドに出たか私は本当に思い出せなくて、立ち止まって考えねばならなかった。しかしキミと去年はじめて出場したことは鮮明に覚えている。我々はS2000カーだったが、すぐにクラスのトップ3につけていた。彼がどれほどスピードがあり、ラリーにおける天性の才能があるのかは明らかだった。今年は、我々のタスクがもう少し困難になるのは明白だが、プレッシャーもない。役立つテストを行ったし、我々はただベストを尽くし、素晴らしいショーにできるよう努力するつもりだ。

現在は若者に幅跳びを教えているマイク・パウエルは、かつて次のように述べたことがある。
「ジャンプの90%はアプローチだ。リズムをととのえ、離陸を準備する、これが本当に動作の大部分だ。一度地面を離れてしまったら、行くことができる距離は、離陸の瞬間の速度によって既に決められてしまっている。」

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Question: what do Finland’s Kimi Raikkonen and America’s Mike Powell have in common? Answer: both of them are experts at the long jump.

Powell, born in Pennsylvania, broke Bob Beamon’s 23-year-old long jump record at the 1991 Tokyo World Athletics Championships, leaping for 8.95 metres. The record still stands today.

It’s impressive, but not quite as far as a World Rally Car can jump over the famous rollercoaster crests of Rally Finland, which launch the cars into the air like trampolines. The unofficial record is held by Finnish driver Harri Rovanpera, who managed to make his car fly for a whole 75 metres a few years ago. Beat that, Mike.

But as spectacular as it looks, Kimi Raikkonen will be aiming to spend as little time as possible in the air on Rally Finland. That’s not because he’s got a fear of flying (which is just as well as he’s competing on 12 rallies scattered all over the world this year with Red Bull). Instead it’s because there are certain things that you can’t do when you are airborne in a rally car. Notably, brake and steer.

When you only spend half the time with your wheels touching the ground, it’s essential to make the most of those moments. Luckily Kimi has some experience of Rally Finland before, but it’s still going to be a huge adventure in front of his home crowd. On this occasion, he doesn’t even need Red Bull to give him wings.

“I’m really looking forward to it,” said Kimi. “It’s so exciting to drive the car on these roads, and it’s certainly a very different experience to what I have been used to in Formula One. But although it sounds strange, Finland is probably the closest a gravel rally gets to being on asphalt. Some of the roads are really fast and smooth; others are twisty and bumpier. That’s what I really like about rallying: everything is so varied, even during the course of just one rally. There’s no way that you can memorise the route like you would on a race track, so instead you have to concentrate on the pace notes. A rally car isn’t as fast as a Formula One car, but when you are flat-out between the trees, believe me, it feels just as quick! Rally Finland is something that I grew up watching when I was small, so it feels very special for me to be competing here now.”

For Kimi it’s the second time on this event, whereas his co-driver Kaj Lindstrom is tackling Rally Finland for the 11th time. Kaj comes from Mikkeli, not so far from the rally’s base in Jyvaskyla, so he’s got a pretty good idea of what to expect from the fastest rally in the World Championship. And yet it nearly always springs a surprise.

“I actually couldn’t quite remember how many times I had competed on the Rally Finland before: I really had to stop and think about it,” commented Kaj. “I remember very clearly though the first time that I did it with Kimi last year. We were just in a Super 2000 car but straight away we were in the top three of the class, and it was clear just how much speed and natural talent he had in rallying. Obviously our task is a bit more complicated this year, but there’s no real pressure either: we had a useful test and we’re just going to go out there, do our best, and try to put on a really nice show.”

Mike Powell, who now teaches long jump technique to young athletes, once said: “I believe that the approach in 90% of the jump. It sets up the rhythm, it sets up the takeoff, and that’s really the majority of the work. Once you leave the ground this whole distance that you can go is already pre-determined by the amount of speed you have at take-off.”

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