RED BULL ON STAGE – FINLAND 2010, KIMI, DAY 1

ラリーフィンランドは、”1000の湖のラリー”として知られていたが、フィンランドには260,000以上の湖があるので、これは実は嘘である。ラリー本部であるユヴァスキラの街は、2番目に広くて最も深い湖、Lake Paijanneがある。
ほぼ200万であると見積もられる、フィンランドにあるサウナの数は何とも比べられない。
伝統的なフィンランドのサウナは独特の経験である。その温度は常に摂氏80度を上回る。これはフィンランドでの生活の中心である。それを表すフィンランドの言葉が「アルコールかサウナで治らないなら、その病気は多分致命的なものだ」
現在、フィンランドは1934年以来の暑い夏を楽しんでいるので、今だけは、サウナはたぶん不必要だろう。しかし、気温が摂氏35度を最近上回ったにもかかわらず、ラリーフィンランドの初日である今日は雨が降った。これは何でも起こりうるタイプのイベントである。
レッドブルドライバーのキミ・ライコネンにとっては、WRカーで取り組む初めてのラリーフィンランドであり、今日は全てが学習であった。パワーの劣るS2000マシンで去年のラリーフィンランドに出場していたが、2007年のF1チャンピオンは、経験に投資すると固く決意していた。とりわけ、彼のミッションはトラブルを避け、ペースノートに取り組むことだった。ステージがとても高速なので、ペースノートはピンポイントの精度を必要とした。相当な数のドライバーが長年に渡って発見したように、小さなアクシデントなどというものはフィンランドにはない。

キミ・ライコネン: ここでコースオフするのは、確かにすごいアイディアじゃない。そういうわけで、僕達は一日中、本当に少しのリスクも冒したくなかった。母国でレースすることは本当に楽しみだった。でもこれは多くの集中を必要とするイベントだ。特にペースノートで。このラリーに慣れるのは少し時間がかかる。そして、ミステイクをする余地は全然ない。でも、僕達はこの1日を通じて前進したと僕は思う。特にステージのセカンドランでは、クルマに対して不安がどんどんなくなってきているように感じる。経験は確かに助けになる、そして僕は今、ラリーカーでそれを多くはもっていない。明日は、僕達がどのように感じるか、何ができるかを見てみようと思う。でもこれまで、僕達のゴールとしてきたポイント圏内での堅実なフィニッシュを狙い通りにできている。

キミにはタフな仕事があるが、しかし彼の隣に座っている男のタスクはたぶんよりハードだろう。コドライバーのカイは、ペースノートを大声で読み上げる。フィンランドの全開の頂点で、ノンストップの仕事だ。彼は10回目のラリーフィンランドだが、どうにかして、未だに声は失っていない。

カイ・リンドストローム: 私は常にここで話している。今日ベストだったことのひとつは、私とキミがペースノートに取り組んだことだ。これは、ペースノートの理解という観点では、1年のうちで最もハードなラリーのひとつだ。ドライバーにとって、非常に短い時間の間に、大量の情報がある。キミが経験不足であることを考えれば、彼が今日行ったことは非常に印象的だった。明日のプランも、より多く同じことをすることだ。

60年の歴史の中で初めて2日のフォーマットに変わっているイベントで、明日はラリーフィンランドの最終日でもある。500万人の国民のうち、およそ1/5がラリーを見るために訪れる。明日のステージは活気のあるファンで混み合うだろう。キミにとっては、ラリーの終わりまで辿り着き、相応しいポイントを記録できるかが問題である。それから、あらゆるいいフィンランド人のように、彼も素晴らしい長いサウナを楽しみに行くだろう。

RED BULL ON STAGE – FINLAND 2010, KIMI, DAY 1.
Rally Finland used to be known as the ‘Rally of the 1000 Lakes’ but this is actually a lie because there are more than 260,000 lakes in Finland. The city of Jyvaskyla, rally headquarters, is home to the second-largest and deepest of them: Lake Paijanne.
Impressive as that all sounds, this is nothing compared to the number of saunas that there are in Finland: estimated to be nearly two million. The traditional Finnish sauna is a unique experience, where temperatures regularly exceed 80 degrees centigrade. It’s a central part of life in Finland – there is a Finnish saying that goes: “If alcohol or the sauna won’t cure it, then the disease is probably fatal.”

At the moment, Finland is enjoying its hottest summer since 1934, so for once the sauna is probably unnecessary. But despite temperatures that have recently exceeded 35 degrees, some rain even fell on the opening day of Rally Finland today. It’s the sort of event where anything can happen.

For Red Bull driver Kimi Raikkonen, tackling his first Rally Finland at the wheel of a World Rally Car, today was all about learning. Having used a less powerful Super 2000 machine on Rally Finland last year, the 2007 Formula One World Champion was determined to capitalise on the experience. Above all his mission was to stay out of trouble and work on his pace notes, which need pinpoint accuracy because the stages are so fast. As quite a few drivers have found out over the years, there is no such thing as a small accident in Finland.

“Going off here certainly isn’t a great idea,” agrees Kimi. “That’s why we really didn’t want to take any risks all day. It’s been very good fun to compete at home, but this is an event that requires a lot of concentration: particularly with the pace notes. It takes a little time to settle into this rally and there’s really no room for mistakes. But I think we made progress throughout the day and I’m feeling more and more comfortable with the car, especially during the second run through the stages. Experience definitely helps, and I don’t have much of that in a rally car for now. Tomorrow we’ll see how we feel and what we can do, but so far we’re on target to achieve our goal of a solid finish in the points.”

Kimi has a tough job, but the task of the man sitting next to him is maybe even harder. Co-driver Kaj Lindstrom calls out the pace notes: a non-stop job over the flat-out crests of Finland.

“I’m talking all the time here,” says Kaj, who is competing on his 10th Rally Finland but has still somehow managed not to lose his voice. “One of the best things about today has been how me and Kimi have worked with the pace notes. This is one of the hardest rallies of the year in terms of understanding pace notes: there is a huge amount of information for a driver to take in during a very short space of time. Given Kimi’s lack of experience, what he has done today has been very impressive. Tomorrow the plan is for more of the same.”

Tomorrow is also the very last day of the Rally Finland, with the event switching to a two-day format for the first time in its 60-year history. About a fifth of the country’s five million population turn up to watch the rally, so expect the stages tomorrow to be crowded with exuberant fans.

For Kimi, it’s just a question of getting to the end of the rally and scoring some well-deserved points. Then, like every good Finn, he’ll probably go for a nice long sauna.

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