Three questions to… Kimi Räikkönen

ランテルナでのりのり♪だったのでたのしみですねー!

Three questions to… Kimi Räikkönen
ここまで、アスファルトでシトロエンC4 WRCにどのように取り組みましたか?
シーズンのほんとに始めから、すごくアスファルトでドライブしたかったんだ。テストのほんの最初の数キロから、僕はクルマにとてもいい感覚をもった。イタリアでラリーに参加したとき、その感覚は確かだったことがわかった。ラリーはすごく楽しかったよ。最後のSSで優勝を失ったけど、僕達のパフォーマンスにただ満足している。僕達のアスファルトデビューにあたって、チームのみんながすごく助けてくれたんだ。シーズンのはじめから積み重ねている経験が、成果を挙げ始めているよ。

アスファルトは、あなたのアドバンテージですか?
僕がF1で何シーズンを過ごしていても、サーキットのアスファルトと、ラリーで出会うアスファルトはまったく異なる。F1とラリーは完全に違う試練だ。WRCでは、とても多様な特徴をもつ、いくつかの異なるアスファルトのラリーで競っている。ラリーブルガリアを、カタロニアラリー、それか、ドイツやフランスのコースとも比べることはできない。ひとつのステージをとってみても、ワイドに流れるような道から、狭い、あるいはバンピーなセクションへ行くことがある。グリップレベルは、1つのコーナーからその次へ行く間にも変化するんだ。コドライバーとペースノートに対していい感触をもつことも、よくバランスのとれた車を最大限に活用することと同じくらい不可欠だ。

ラリーブルガリアで期待することは?
確かに、(今までとは)すごく異なるタイプのフィールドになりそうだ。これは僕がラリーで一番好きなことのひとつだよ。裏を返せば、新しくラリーを始める人にとって、このスポーツはとてもタフだということ。シーズンで初めてのこのアスファルトラリーは、WRCでの僕の学習過程で非常に重要なところだ。僕が理解したのは、前進する時には何か(の経験)を拾い上げていくことと、歩けるようになるまで走ろうとするな、ってこと。僕の目標は、フィニッシュして、自分のC4 WRCを完全に理解することだ。1日目の終わりに自分たちのポジションをみてから、ライバル達とのギャップを縮めていこうと考えている。

Three questions to… Kimi Räikkönen
How did you get on with the Citroën C4 WRC on asphalt so far?
“I was keen to drive on asphalt since the very start of the season. From the very first few kilometres in testing, I had a really good feeling with the car. That feeling was confirmed when we took part in a rally in Italy, which I enjoyed hugely. Even if we missed out on victory on the final special stage, we can only be pleased with our performance. The whole team helped us a lot on our asphalt debut. The experience that we’ve built up since the start of the season is beginning to pay off.”

Is being on asphalt an advantage for you?
“Even though I’ve spent several seasons in Formula One, the asphalt you find on circuits is not at all comparable to what we will encounter in rallying. Formula One and rally are two completely different disciplines. In the WRC, we will be competing on a number of different asphalt rallies with very diverse characteristics. You can’t compare the Rally Bulgaria with the Catalunya Rally, or with the roads in Germany or France. In just one stage you can go from wide and flowing roads to narrow or bumpy sections. The grip levels change from one corner to another too. It’s also vital to have a good feeling with your co-driver and the pace notes, as well as being able to make the most of a well-balanced car. ”

What do you expect from the Rally Bulgaria?
“It’s certainly going to be a very different type of playing field, and that is one of the things I like most about rallying. The flip side of this is that rallying is a very hard sport for anybody new to it. This first asphalt rally of the season will be a very important part of my learning process in the WRC. I’ve realised that it vital to pick things up as you go along and not try to run before you can walk. My objective is to get to the finish and completely understand my Citroën C4 WRC. We’ll see where we are at the end of the first day and then try to close the gap to our rivals.”

1 person likes this post.