Three questions to… Kimi Räikkönen

ラリー・フランス、アルザスのことを振り返りましょう。なぜあなたは土曜の夜にリタイアしたのですか?
僕達はどのラリーも、学習し、できるだけ多くの経験を得るという目的でスタートしている。アルザスでは僕は十分に学習した。高速パートでは良い感触だったけど、いくつかの低速コーナーで苦戦した。もうアスファルトラリーには見えないような、たくさんの泥がコースにあった。意義のある経験だったけど、そういうコンディションの中で続けるのは無駄だった。最終日(に出ても)、僕は何も学ばなかったと思う。ベストな選択は、スペインのラリーに向けてクルマを温存することだった。

スペインに向けて特別な抱負があるのですか?
シーズンの初めに、このラリーは僕のドライビングスタイルに最も合うもののうちのひとつだと聞いていたから。ステージは高速で幅が広い。ラリーが、(サーキット)レーシングと最も似ている場所だと思う。ドライバーは自分のラインに深く集中しなければならない。だけど、他のみんながよく知っているラリーでもある。もちろん経験に関しては、相当なディスアドバンテージが僕にはあるだろう。僕の目標は、トップ6にできるだけ、、ラリーフランスのスタートよりももう少し近付くこと。

ラリーの初日はグラベルとアスファルトの両方で行われます。この路面の変化について心配していますか?
このシーズン、僕は全てのラリーで学習している。それぞれのイベントには独自の特徴がある。レッキで僕はいつも、慣れなければならない新しいものに出会ってきた。ゲームのキーは、こういう違った事柄の全てにどういう風に対処するかを知ること。グラベルからアスファルト、アスファルトからグラベルへ、チャンピオンシップでは何度も変わってきた。今度はそれが同じステージの中で起こる。金曜日どうなるか、みてみよう。

Three questions to… Kimi Räikkönen
Let’s go back to the Rallye de France-Alsace. Why did you call it a day on Saturday night?
“We start each rally with the aim of learning and taking away as much experience as we can. In Alsace, I learned a lot once more. I felt comfortable in the quick parts but I struggled in some of the slower corners. There was so much mud on the road that it hardly looked like an asphalt rally any more. It was a useful experience, but there was no point in continuing like that under these conditions. I wouldn’t have learned anything more on the final day. The best decision was to save the car for the Rally of Spain.”

Have you got any particular ambitions for Spain?
“Since the start of the season I’ve heard that this rally would be the one that suits my driving style most.The stages are quick and quite wide. It’s the place where rallying comes closest to racing, so the drivers all have to concentrate hard on their lines. However, it’s also a rally that everyone knows very well. Obviously I’m going to have quite a disadvantage in terms of experience. My objective is to be as close as I can to the top six, maybe a bit closer than I was at the start of the rally in France.”

The first day of the rally will take place on both gravel and asphalt. Are you worried about these surface changes?
“I’m learning all the rallies this season and each event has its own individual characteristics. On the recce, I come across new things all the time that I just have to get used to. Part of the game is to know how to deal with all these different things. On the World Championship you go from gravel to asphalt and asphalt to gravel several times over the course of a season. This time, it will all happen in the space of the same stage. So let’s just see what happens on Friday.”

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