「GB」タグアーカイブ

RED BULL O STAGE – KIMI IN WALES 2010, FINAL REPORT.

11のラリー出場、5回のポイントフィニッシュ、25点獲得、ドライバーチャンピオンシップで10位。これが彼のデビューシーズン、キミ・ライコネンの2010年、注目に値するWRCの旅の終わりである。2007年のF1チャンピオンはこの1年で、シトロエンC4 WRCの傑出した歴史の中で5番目の得点者になった。C4 WRCは、この4シーズンで600以上のステージ最速タイムを獲得した。そのうちのひとつは、8月のラリードイツでキミが記録したものである。キミはラリーの歴史を作った。WRCでポイントを獲得し、ステージ最速タイムを記録した初めてのF1チャンピオンになったのだ。今年このフィンランド人は、フランスでの伝統的なイベントで初めてのラリー優勝を飾り、メキシコからブルガリアまで新しい国々を訪問した。これは、モータースポーツ界の想像を超えた驚くべき物語であった。キミは、何にも悩まされないアイスマンとして知られている。彼はクルマをドライブする際、恐れを知らないことで有名であるが、レッドブルにより、彼のキャリアで最も大きな賭けをした。F1からラリーへ、フルタイムでスイッチした者は誰もいなかったし、誰でもアイスマンのようであるというわけではない。学習曲線はほとんど垂直であるかのように急だった。ラリーGBは、雨、風、泥、霧と、Carmenと呼ばれる小さなサイクロン-北ヨーロッパを横断した悪天候のおかげで、シーズンで最も複雑なイベントのうちのひとつだった。それにもかかわらず、キミは20のグラベルステージ、359kmを、ひとつの重大なミスも犯さずに、得点圏内の8位でフィニッシュした。

キミ・ライコネン: すごくいいラリーだった。WRCの最初のシーズンをポイントフィニッシュで終えられてうれしい。これは確かに、僕のキャリアの中で最もチャレンジングな年だった。グリップが常に変化するGBは、僕が参加した中で最も難しいラリーのうちのひとつだった。コースは本当にスリッピーだったけど、どのくらいスリッピーなのか正確に把握しようとするのが常に問題だった。他の全てのことのように。これは僕にとって完全に新しい経験だった。振り返ってみると、このシーズンは僕が思っていたよりも異なっていた。いくつかミスをしたけれど、たくさん学習することもできた。ウェールズのステージはとても素晴らしい。だけど、いつも通り、ここで本当に速く走るためには経験が必要だ。一般的に言えば、このラリーで僕達がみせた進歩には満足しているし、僕自身もとても楽しんだ。今年、僕達が楽しんだ機会を与えてくれたレッドブルとシトロエンレーシングには本当に感謝している。

ライコネンの、新しい規律への素早い適合へのキーは、モンテカルロラリーの勝者、コドライバーのカイ・リンドストロームだった。彼はキミが去年ラリーを始めた時から、アイスマンの隣にいる。それ以前は、リンドストロームは4度のWRCチャンピオン、トミ・マキネンの横にいた。彼は2人のフィンランドの伝説の間で多くの共通点を見ている。

カイ・リンドストローム: 彼らは確かに、同じ度胸とナチュラルなスピードを持っている。経験が非常に少ない者として、キミは彼のペースで全てを行い、グラベルとアスファルトで大きな進化を見せた。ペースノートについても同様だ。彼がどれほどの改善をしたかは明白であり、まだ引き出せるものがたくさんある。このイベントでキミは全くミスをせず非常に印象的だった。シーズンの終わり方として素晴らしかったよ。

RED BULL O STAGE – KIMI IN WALES 2010, FINAL REPORT.
So this is where the remarkable WRC journey ends for Kimi Raikkonen in 2010, after 11 rallies contested and five points finishes, making a total of 25 points and 10th in the drivers’ championship at the end of his debut season.
In just one year, the 2007 Formula One World Champion has become the fifth most prolific points-scorer in the illustrious history of the Citroen C4 WRC: a car that has claimed more than 600 fastest stage times throughout its four seasons of competition, one of which was set by Kimi on the Rallye Deutschland in August.
Kimi has made a bit of rally history, becoming the only Formula 1 World Champion to score World Rally Championship points or set a fastest stage time. This year, the Finn also took his very first rally win, at a national event in France, and visited new countries that ranged from Mexico to Bulgaria. It’s been an incredible story that has captured the imagination of the entire motorsport world.
Kimi is known as the Iceman because nothing bothers him: especially not a brand new challenge that would send most people running for cover. He is well known for being fearless in the car but he is just as determined out of it, having taken on the biggest bet of his career thanks to Red Bull. Nobody has ever tried to switch full-time from Formula One to rally before, but there and again not everybody is like the Iceman….
The learning curve has been so steep that it is practically vertical, and Rally Great Britain was one of the most complicated events of the year thanks to rain, wind, mud, fog and even a small cyclone called Carmen: a bad weather front that has swept across northern Europe.
Nonetheless, Kimi did not make a single serious mistake on any of the 20 gravel stages and 359 competitive kilometres, to eventually finish in a points-scoring eighth.

“It’s been a really good rally and it’s nice to end my first season in the World Rally Championship with a points finish,” he said. “This has definitely been the most challenging year of my career and Britain was one of the most difficult rallies that I competed on, mostly because of the grip changing all the time. The roads were really slippery, but it’s always been a question of trying to work out exactly how slippery they are. Like everything else, this has been a completely new experience for me. Looking back on it, this season has been more or less as I expected it to be: we’ve made a few mistakes but we’ve also learned a lot. The stages in Wales are really nice, but as always you need experience to be really quick on them. Generally speaking I’m happy with the progress we’ve made on this rally and I’ve had a lot of fun as well, so I’m very grateful to Red Bull and Citroen Racing for all the opportunities that we’ve enjoyed this year.”

A key part of Raikkonen’s swift adaptation to a completely new discipline has been his co-driver Kaj Lindstrom, a former winner of the Monte Carlo Rally, who has been alongside the Iceman since Kimi first started rallying for fun last year.
Before then, Lindstrom sat alongside four-time World Rally Champion Tommi Makinen and he sees a lot in common between the two Finnish legends.

“They certainly have the same determination and natural speed,” said Lindstrom. “For somebody with so little experience, Kimi has taken everything in his stride and made a lot of progress on both gravel and asphalt, as well as with the pace notes. It’s clear how much he has improved and there’s plenty more still to come. On this event Kimi has been really impressive with no mistakes at all, so it’s been a great way to finish the season.”

3 people like this post.

RED BULL ON STAGE – KIMI R. IN WALES, LEG 2.

キミ・ライコネンはF1で18勝を挙げ、ワールドチャンピオンになったかもしれないが、このレッドブルドライバーが成し得ていないことのひとつは、世界中で1億枚のレコードを売ることだ。ラリーGBの2日目のルートは、伝説のcrooner(= 低い声で感傷的に歌う流行歌手)トム・ジョーンズの故郷であるPontypriddの近くを走る。キミがたくさんの有名人を知っているというのは事実である。エルビス・プレスリーの個人的な友人であったことや、ディーン・マーティンが以前所有していた家に住んだことはないけれども。トム・ジョーンズはこれら全てのことをした。世界中で24番目に成功したアーティストだった。プリンス、ビーチボーイズ、ボブ・ディラン、ティナ・ターナーより前に。よってキミは、今週末のウェールズで最もビッグなスーパースターでないことを諦めるが、その代わりに彼のゴールは、シーズンで最もトリッキーで特殊なイベントのひとつであるラリーをしっかりとフィニッシュすることである。まさしく初めから、アイスマンはトップ10に入っていた。今日彼は新たに確実な走りをして、2つポジションを挙げ、二日目を8番手で終えた。ラリーGBは、グリップがスリッピー/存在しないの交代を繰り返す、非常に矛盾したグラベルステージで構成される。問題をさらに複雑にしたのは、今日のステージでアスファルトの区間があったことだ。これはすぐにスケートリンクに変わった。懸命に、レッドブルドライバーは、気楽にいくこと、明日のラリーの終わりに得点することに集中することに決めた。そして、一日中リスクを避けた。

キミ・ライコネン: 難しいものになるだろうと分かっていてこのラリーに来た。だけど実際には、こんなに難しいとは思っていなかった。もう少しいい考えを期待していたのから、あまり驚いていないけど、昨日と同じくらいトリッキーだった。アスファルトをグラベルタイヤで走っている時は、グリップが本当に全くなかった。だけど他の場所では、考えていたよりもグリップがあった。ここでうまくやるためには、多くの経験が必要だ。それが、僕達が自分自身のペースでドライブしていて、リスクをとらなかった理由だ。僕は楽しんだけどね。いつも、より多くのことを学習している。ステージは本当に素晴らしいけど、予測するのは難しい。ここの天気みたいにね!

ラリーGBで表彰台フィニッシュしたことがあるコドライバー、カイ・リンドストロームは、ウェールズの天気を知り尽くしている。今回はポディウムはないだろうが、カイは感銘を受けている。

カイ・リンドストローム: 彼の経験のレベルを考えれば、ここではゼロだし、キミは非常に賢明な方法でステージにアプローチした。スタートの前に、イベントの終わりにポイントフィニッシュしたいと私達は言ったが、ここまで私達はリタイアしていない。もちろん、明日のステージはおそらく今日のものよりもより難しいので、当然のこととして私達が何もすることはできないが、ここまで私達は適切な道の上にいる。大切なことだ。

RED BULL ON STAGE – KIMI R. IN WALES, LEG 2.
Kimi Raikkonen may have won 18 Grands Prix and a Formula One World Championship, but one thing that the Red Bull driver hasn’t done yet is sell 100 million records worldwide. The route during day two of the Rally Great Britain ran close to Pontypridd, the hometown of legendary Welsh crooner Tom Jones.
It’s true that Kimi knows a lot of famous people. He’s never been a close personal friend of Elvis Presley’s though, and neither has he ever lived in a house formerly owned by Dean Martin. Tom Jones has done all these things, being the 24th most successful artist in the world – ahead of Prince, the Beach Boys, Bob Dylan and Tina Turner.
So Kimi is definitely resigned to not being the biggest superstar in Wales this weekend. Instead, his goal is firmly to get to the finish of one of the most tricky and specialised events of the year. From the very beginning, the Iceman has been in the top 10, and today he did another solid job to make up two more places and end the second day in eighth.
Rally Great Britain is made up of gravel stages that are extremely inconsistent, with the grip alternating between slippery and non-existent. To make matters even more complicated, there were several sections of asphalt on today’s stages, which soon turned into a skating rink.
Sensibly the Red Bull driver decided to take it easy and concentrate on scoring points at the end of the rally tomorrow, having steered clear of risks all day.

“I came into this rally knowing that it was going to be difficult, but I never actually thought that it would be this difficult,” said Kimi. “I suppose today I had a slightly better idea of what to expect so it was less surprising but still just as tricky as yesterday. When we are driving on asphalt with gravel tyres there’s really no grip at all. But in other places, there is more grip than you think. To do well here you need a lot of experience, which is why we are just driving at our own pace and not taking any risks. I’m enjoying myself though and learning more all the time. The stages are really nice but hard to predict – a bit like the weather here!”

Kimi’s co-driver Kaj Lindstrom knows all about the weather in Wales, having finished on the podium of the Rally Great Britain in the past. There won’t be a podium this time, but Kaj was still impressed. “Considering his level of experience, which is zero here, Kimi approached the stages in a very sensible way. We said before the start that we wanted to get to the end of the event in the points and so far we are on track. Of course we can’t take anything for granted because tomorrow’s stages are probably even more difficult than today’s. But so far, we’re on the right road and that is the main thing.”

3 people like this post.

RED BULL ON STAGE – RALLY GREAT BRITAIN PREVIEW

今年、レッドブルからサポートを受けてWRCに参戦しているキミ・ライコネンは、伝説の男ハンヌ・ミッコラがRACラリーと呼ばれていたラリーを1979年に勝った日の、1か月と4日前に生まれた。そのラリーは4日間のアップダウンのあるマラソンであり、冬のウェットコンディションで、687kmから成る56のSSを特徴とする。キミはその時がラリーGBが彼の人生に初めて関わった瞬間であったとは気付いていなかったばかりか、ドライブも、歩くことさえもできなかった。しかし数年後にこの事実は莫大な重要性を持つこととなる。ミッコラは、キミがラリーカーに足を踏み入れ彼の快適な世界に入るきっかけとなった、多くのフィンランドのラリーヒーローの一人だからである。ミッコラは、少し名を挙げるとするならばヘンリ・トイヴォネン、マーク・アレン、トミ・マキネン、マーカス・グロンホルムなど、GBの特別な森で名を馳せたフライング・フィンのうちのひとりであった。事実、フィンランド人はラリーGBの65年の歴史の中で、21回優勝している。
WRCの最初の年を過ごすキミは、ウェールズで勝利を賭けて戦うことはないだろうが、(この)スポーツのアイコンは、2007年のF1ワールドチャンピオンである。

キミ・ライコネン: ラリーはフィンランドの国技のようなものなんだ。僕は子供の頃から見ていて、フロントで争う何人ものビッグネーム達を見ながら育った。だからラリーにはいつも挑戦してみたかった。これ(参戦の決定)は突然決めたことではなかったんだ。去年の末にそのチャンスはやってきて、僕はすごく喜んでこれを受けた。僕達のシーズンは完全に計画通りにはいってないけれど、これは予想していたことだ。何か新しいことを学習しているときには、完全に普通のことだよ。だけど僕はこれをとても楽しんでいる。このレベルで戦えるようなチャンスを得られる人は多くないし、今年学習してきた全てのレッスンを使ってみたい。ラリーGBはとてもトリッキーになるということは分かっている。グリップは常に変化すると聞いているし、天気が悪くなるだろうことは知っているから。だけど、限界まで自分自身をプッシュすることでより多くを学べるんだ。すごく楽しみにしているよ。

RED BULL ON STAGE – RALLY GREAT BRITAIN PREVIEW
Kimi Raikkonen, backed by Red Bull on the World Rally Championship this year, was exactly one month and four days old when the legendary Hannu Mikkola won what was then called the RAC Rally in 1979: a four-day marathon up and down the length of Great Britain in wet and wintry conditions, featuring 56 special stages and 687 competitive kilometres.

Kimi won’t have noticed the first time that the Rally Great Britain came into his life as he could not even walk, let alone drive. But several years later this fact would go on to have an immense significance, as Mikkola is one of the many Finnish rally heroes who inspired Kimi to go beyond his comfort zone and step inside a rally car.

Mikkola was one of the flying Finns who made the specialised forests of Great Britain their own, along with Henri Toivonen, Markku Alen, Tommi Makinen and Marcus Gronholm; to name just a few examples. In fact, a Finn has won in Great Britain 21 times in the 65-year history of the event.

In his first year of the World Rally Championship Kimi certainly won’t be challenging for victory in Wales, but nonetheless all these icons of the sport have made their mark on the 2007 Formula 1 World Champion.

“Rallying is like a national sport in Finland: since I was a kid I followed it and I grew up with all these big names who were right at the front,” he said. “So rallying is something that I always wanted to try: it was not at all a sudden decision. At the end of last year the opportunity came up so I was very happy to take it. Our season has not gone entirely according to plan, but this is actually what I expected: it’s completely normal when you are learning something so new. But I’ve really enjoyed it. Not so many people get the chance to compete at this level and I want to use all the lessons I have learned this year. I’m sure that Rally Great Britain is going to be a very tricky way to end the season because I hear that the grip is changing all the time and I know that the weather is going to be bad, but you learn more by pushing yourself to the limit. I’m looking forward to it a lot.”

1 person likes this post.