Kimi Raikkonen: I can’t hide my disappointment. I made a mistake at the exit of the final corner on my second run in Q3. I finished up slightly on the grass and lost traction, which cost me a lot, cost me too much time. But it’s not worth spending too long thinking about it. What’s done is done and it cannot be changed. Now we only have to concentrate on the race. Clearly, starting on the dirty side of the track is not exactly an advantage but we have a good pace over a long run. A lot will depend on the start and the strategy worked out by the team. It’s not over yet. We will do our best to bring home the best result possible.(FerrariWorld.com)
1 Fernando Alonso(ESP) Renault
2 Michael Schumacher(GER) Scuderia Ferrari 3 Kimi Raikkonen(FIN) Team McLaren Mercedes
4 Giancarlo Fisichella(ITA) Renault
5 Felipe Massa(BRA) Scuderia Ferrari 6 Juan Pablo Montoya(COL) Team McLaren Mercedes
7 Nick Heidfeld(GER) BMW Sauber
8 Jacques Villeneuve(CAN) BMW Sauber
9 Nico Rosberg(GER) Williams F1
10 Rubens Barrichello(BRA) Honda Racing
11 Jarno Trulli(ITA) Toyota
12 David Coulthard(GBR) Red Bull Racing
13 Tonio Luizzi(ITA) Toro Rosso
14 Christian Klien(AUT) Red Bull Racing
15 Christijan Albers(NED) MF1 Racing
16 Tiago Monteiro(POR) MF1 Racing
17 Takuma Sato(JPN) Super Aguri
18 Franck Montagny(FRA) Super Aguri
– Jenson Button(GBR) Honda Racing
– Scott Speed(USA) Toro Rosso
– Ralf Schumacher(GER) Toyota
– Mark Webber(AUS) Williams F1
スペイン国歌飽きたー。ルノーフェラーリマクラーレン、ルノーフェラーリマクラーレンでフィニッシュだったわけなんですけど、3位にキミがいるのがクルマの出来からしたらおかしいんだよ。長谷川アナは「間隙を突かれた」とか言ったけど、43周目にピットで兄さんに抜かれるまで、よくギリギリで踏みとどまったと思う。何で1回目のピットで抜かれなかったのか分かんなかったもん。
■McLaren
キミ3位、モン6位は精一杯やったと思う。特にモンちゃんはここ何戦かとても粘り強い。いい仕事してる。
ちょっと疑問に思うのは2回目のピットストップ。1周前に兄さんが6.8で出てて、キミは1周分軽いはずなのに8.0もかかった。その前後は確かギャップが0.9くらいだったはずだから、もうストップ時間で抜かれてるじゃん。7.8以下でやらないと絶対に抜かれるって分かってて、おまけに兄さんが新品を履いて鬼のような速さで飛んできてるんだから、給油量は最後のストップだから減らせないにしても7.0くらいで出せよ、マクラーレンクルー。とは思いましたけど。その後のモンちゃんは7.0くらいで出たはずなので。コース上でフェラーリに抜かれるのが嫌だから、わざとピット作業で抜かせたのか?まさかそんな事するかなぁ。
まぁあのピットストップで抜かれなくても、レース中いつかは抜かれたかもしれないし、必死で防ぎながら走ったせいで終盤にエンジンあぼーんでノーポイントとか笑えない展開(かなりリアル)もあったかもしれないので、3位でおk、むしろよく頑張ったと思います。フィジコが次カナダなのにぶん回して追っかけてくるから、去年のニュル以来、手に汗握って見てしまったよ。鰤様がイタリア語無線でハッパかけたらしいのでフィジコも必死だったんだろうけど。56周目にフィジコが赤と銀っぽいマシンを鮮やかに抜いたオンボードが出て、テレビの人と一緒にうわああああって言ったらMF1だったというオチもありましたがwポディウムで一人でがぶがぶ飲んでたところを見て、ああキミがいるんだなぁと実感しましたw
4周目のキミ-兄の攻防はすごかったです。明らかに速いマシンを抑えるって大変なんだなぁと思いました。熊倉さん曰く「お互いに相手の運転技術を信じてるからできたバトル」だそうな。
モンちゃんは先生に予選の件で抗議されて、事情聴取されたみたいだけどお咎め無しで何より。先生がドラパレで謝ってたそうです。プロをパスした後ニックを攻めてて、なかなか抜けなかったけど、ピットのトラブルで自滅してくれたので6位ゲトー。
しかし、兄さん(7km/h)フィジコ(8-9km/h)とのギャップがひどすぎる。エンジンさえ何とかなってくれたらいいんだけど、と結局去年と同じ事を思う仲間はいっぱいいるでしょうね。
■ほか
眉毛空気嫁
ニックミラクルスタート!ピットで残念だったけど(1速?)W入賞、BMW地味ーにすごいよね、いい仕事してる!取り合えずその信頼性をちょっと分けて下さいorz
ホンダ全体的に空気嫁? 昨日のジェンスは車検に呼ばれて2回目のアタックが出来なかった、ってことだけど…。どっかのスレで「蓋チェロ」「トローリ」って呼ばれててカワイソスだった。つるさんもミラクルなスタートで乙、ラルフ(とゑ)はとばっちり乙。
ライコネンドライビングスクールで詰まっちゃった兄さんすみません。
ニコ惜しい。
赤牛一家は先生が弟子を引き連れてまろやかフィニッシュ。がしかしうっちー>クリエンでクリエンの将来が心配になってきた。
モンテイロの驚異的完走率にワロタ。
リリース出てたけど、モンちゃんの公式サイトがたまにマクより早い。マク公式はテンパっているのか1箇所Lapaになってるし琢磨がいませんw
BRITISH GRAND PRIX RACE JUAN PABLO MONTOYA
“A big shame that Villeneuve lost control and hit the side of my car as we were coming into the first corner at the start, as our car and strategy would have seen us have a much stronger race. The impact created a big hole in the sidepod and consequently I struggled a bit with the balance throughout the race. Apart from that the race was relatively quiet as there was not much I could do. I was able to conserve my engine which is positive coming into Canada where we aim to continue our progress.” KIMI RAIKKONEN
“I made a good start off the line and was able to maintain my second place. However I was not fast enough on the straights to pass Alonso. After the Safety Car came back in I could close the gap a bit, but that was it really. I suffered from oversteer towards the end of the race which allowed Fisichella to close up. However I wasn’t too worried as I knew it would be almost impossible for him to actually overtake. We were not as quick as Alonso and Schumacher and third place was the maximum possible, but I think the good news is that this weekend has shown we are moving in the right direction and are getting more and more competitive.”
ファンパブロ・モントーヤ
一番困ったのは、スタートの1コーナーで、ヴィルヌーヴがコントロールを失って、僕のクルマのサイドに当たったことだ。僕らのクルマと戦略はレースでは強力だったはずなんだけどね。当たった衝撃でサイドポッドに大きな穴が開いて、僕はそのせいでレースの間中ずっとバランスに苦労していた。それ以外では、僕が出来ることはそれほど多くなかったので、レースは比較的静かなものだった。エンジンを節約出来たことは、カナダで進歩を続けようとする僕らにとってはポジティヴだね。 キミ・ライコネン
いいスタートをきめて、2位を維持することができた。でもストレートでアロンソをパス出来るほど速くは無かったんだ。セーフティーカーが戻ってからはギャップを少し縮めることが出来たけど、本当に少しだけだったし。レースの終盤ではオーバーステアに苦しんでいたので、フィジケラの接近を許してしまった。でも、実際にオーバーテイクするのは殆ど不可能だということを分かっていたから、僕はあまり心配していなかったよ。僕らはアロンソとシューマッハほど速くないし、3位は可能な限りの最大限の結果だった。でも、この週末の結果は僕らが正しい方向に向かっていることと、ますますコンペティティヴになっていることを示したから、僕はいいニュースだと思う。
モンちゃん映らない間にそんな事件が起こっていたなんて…!!大きい穴が開いただなんて、よく走りきっておまけに6位フィニッシュしたなぁ。乙でした!!キミはフィジコについては別に脅威を感じてたわけではなかったのね。見てるこっちはハラハラしたんだよ!!キミ自身がクルマの実力不足を認めていて、3位が精一杯だ、って言ってるところはいい。「何とかして優勝!!1!!!!」とか騒ぐ人じゃなくてよかった。ちょっとずつはマシになってきてることについてはキミは満足みたい、よかったよかった。 We will push further – that’s promised.(NORBERT HAUG)ほんとね?!約束したね、あんた!!!頼むよーハウグさん。何とかしてくれたらもうピザなんて呼ばないからさ!
しかしMcLaren.comよ、さっさと更新してちょうだい(1:01 12th. June)
珍しいのでキャプってみた。
シルバーアローが(やっと)帰ってきましたーーーーー!!!おかえりキミ!!正直、最近のプレカンつまんなくて(この間の先生はテラオモシロスだったけど)スカパー入ってる意味無いとまで思ってたからうれしいよ!!
1 Fernando Alonso(ESP) Renault 2 Kimi Raikkonen(FIN) Team McLaren Mercedes
3 Michael Schumacher(GER) Scuderia Ferrari
4 Felipe Massa(BRA) Scuderia Ferrari
5 Giancarlo Fisichella(ITA) Renault
6 Rubens Barrichello(BRA) Honda Racing
7 Ralf Schumacher(GER) Toyota 8 Juan Pablo Montoya(COL) Team McLaren Mercedes
9 Nick Heidfeld(GER) BMW Sauber
10 Jacques Villeneuve(CAN) BMW Sauber
11 David Coulthard(GBR) Red Bull Racing
12 Nico Rosberg(GER) Williams F1
13 Tonio Luizzi(ITA) Toro Rosso
14 Christian Klien(AUT) Red Bull Racing
15 Scott Speed(USA) Toro Rosso
16 Tiago Monteiro(POR) MF1 Racing
17 Mark Webber(AUS) Williams F1
18 Christijan Albers(NED) MF1 Racing
19 Jenson Button(GBR) Honda Racing
20 Takuma Sato(JPN) Super Aguri(10grid down)
21 Franck Montagny(FRA) Super Aguri
22 Jarno Trulli(ITA) Toyota
■McLaren
S1がバカみたいに遅いけど、S3がめちゃくちゃ速い。S1はストレートがメインなのできっとピザエンジンのせい、S3は低速区間なのでなんかよく分からないけどダウンフォースたくさんつけたのかも。今宮さんが、「S3はFuel Effectが大きいのでスーパーポールで速かったキミ・ラルフあたりは軽いのかも」と予想していたけど、第1・2ピリオドからS1遅・S3速の法則はあったようなので、これはもうこういうクルマってことなんじゃないかと。
モナコは超低速サーキットでしょ。S3は低速区間だし……これはカナダは絶対に期待出来ない。けど、どういうクルマなのかちょっと分かったかも。見てるだけだしここ2レースの話だけど。…でもバルセロナも遅かったしなぁ、確定的かも。
キミはフリーの芝刈りに続いて第1ピリオドで畑を耕しに(w行ったんだけど大丈夫だったみたい。マモノウイングが取れてたように見えた件ははっきりしないけど、でもそれと共にマモノが去ってくれればこんなに有り難い事は無いわ。
久々のフロントロー!!モンちゃんがまろやかなのは気になるけど、もう新エンジンレースだけ狙い撃ちして今年中に何とか1勝…!! 今年初優勝が鈴鹿でも全然構いませんよ!
あとは、そうだなぁ、プレカンの時キミの前だけコップが無かったので、眉毛に言って取ってもらっていたのがカワユス。しかも、眉毛が喋ってる間に黙々とピッチャーからオレンジ色の液体を注いでたのもカワユス。セルフサービスなんだwみたいなね。
■ほか
つるさん(´・ω・`)テラカワイソス
ゑとジェンスに何があったのか。特に、ジェンスはプロがスーパーポールまで進出してるんだし、マシントラブルか戦略ミスがあったとしか思えない。
先生は今度は抗議で誰を落とそうとしているのかwww
モンテイロは16番手だったけど、ゑとジェンスを喰う大活躍
ニコ頑張って入賞狙って欲しい。
青と赤のことは正直どうでもいいです。兄さんが重タンだから見てろよ的なことをプレカンで言っていた(気がする)ので、本当にキミが軽いのか、この位置を守れるかだけは心配です。
でも正直3位でいいと思う。ていうか3位でGJだと思う。もしくは、新エンジンレースだけ攻めまくってイチかバチか優勝を狙うか。…優勝、今のマクラーレンには何て不似合いな言葉orz まあ明日はほどほどに楽しみにしてますよーう。これでブローしたら本当にメルセデス不買運動を展開する(不買の前に買えません)。
BRITISH GRAND PRIX QUALIFYING KIMI RAIKKONEN
“I’m really pleased being on the first row particularly at Silverstone where a lot of the guys from Woking and Brixworth are able to come and support us. The car was working well and in a way I’m a bit disappointed not to be on pole as we were so close. My final run was a bit tight – I think there were only a few seconds left – but we made it and were able to achieve second which is super. We made a lot of progress from yesterday, and I was really able to push. Now I look forward to the race tomorrow where we will do everything to do well. A win is possible, but so much can happen, but I’m really pleased with today’s result and look forward to tomorrow.” JUAN PABLO MONTOYA
“I have not been able to get the right balance throughout the weekend and was struggling during qualifying today. I should be higher up the grid than eighth, and I’m disappointed with this. However there is a long race tomorrow, and as we have seen before anything can happen.”
2006 BRITISH GRAND PRIX FRIDAY PRACTICE JUAN PABLO MONTOYA
“We tested at Silverstone at the end of April and gathered a lot of data, but obviously it’s quite a bit warmer today. The balance of the car was not perfect, but we still have practice tomorrow to solve this. We managed to complete our planned programme where we focused on tyre selection with Michelin, but we are still not 100 per cent sure what direction we want to go. The Free Practice session tomorrow morning will give us more of an idea of where we are compared to the competition.” KIMI RAIKKONEN
“As usual we were conserving tyres and didn’t want to put too much mileage on the engine, so we were not planning to do a lot of running today. However a fuel pump problem meant that we didn’t complete our short programme, but as we have been testing here we have a lot of data to work with. Tomorrow is when the action really starts and hopefully we should be able to put in a good showing,”
2006 BRITISH GRAND PRIX PREVIEW KIMI RAIKKONEN
“The British Grand Prix is one I really want to win, as with Monaco it is another of the legendary races on a great track, and of course a home race for the team. Overtaking is possible, so pole position is not so important as in Monaco. I think there will be some different strategies come race day. When we were testing here in late April, the lap times were quicker than in 2005 because we are faster through the corners this year, most of the time has been found in the mid corner performance. This is partly because the smaller V8 engines allow new aero opportunities and also improved Michelin performance from last year. Where this had the most effect was at Copse, which is even quicker now than before, as it has always been one of the fastest we race through. You have to be flat through the right hander, otherwise you lose a lot of time, however because it is now quicker than before you have to be very precise, it has made the corner more of a challenge.” JUAN PABLO MONTOYA
“It was great to be back on the podium at Monaco and everyone in the team has continued to push hard since to try and find more performance in the car for the British Grand Prix. Silverstone is a great track, with some really exciting corners, I love to race at it and I hope we can repeat the result from last year when I took my debut victory for the team in front of our home crowd. It is such a contrast to the streets of Monte Carlo, it is all about super fast corners and pushing the limits of the car. The Maggots – Becketts – Chapel sequence at the start of the lap is awesome, you have to push really hard through here, so long as you have the good balance you need, and are changing direction so quickly, hooking up the apexes, it is great fun! In addition to needing good balance, it is important to find a set-up compromise between high speed stability for much of the track and good grip to ensure we are also quick for the slower corners at the end of the circuit. Silverstone tends to be quite hard on the tyres, the left front sees the greatest wear because of the fast right hand corners.”