Rallye de Portugal DAY 2 – KIMI CONTINUES THE LEARNING CURVE IN PORTUGAL

ビンテージのポートワインがその完全な複雑さをもって成熟するには、最高で50年かかるという。現存するいくつかのケースで、この世紀で最も素晴らしいポートワインのビンテージは、専門家の計算によると1927年のものである。この話の意味? ポルトガルがくれるものを最大限に利用するには、時間がかかるということだ。ポート・メーカーの芸術は一晩で学ぶことができるものではなく、ラリー・ポルトガルのステージもまたそうではない。
WRCのデビューイヤーで、ここまでに見てきた中で最もタフなロードに対処しなければならなかった後、レッドブルドライバー、キミ・ライコネンは、2日目を9番手で終えなければならなかった。過去3年のシーズンにおいてカレンダーに組み込まれてきたラリーポルトガルで、キミのライバル達は、WRCのたった7回目のラリーを走っているアイスマンよりも3年分の有利なスタートを効果的に得た。
この膨大なハンディキャップにもかかわらず、彼はペースノートに懸命に取り組み、トラブルを避け、レッドブルカラーにペイントされた彼のシトロエンを、Faroの近くにあるサービスパークへ無事に戻した。サービスの間、キミは夕食を摂った – しかしラリーが終わる明日まで、楽しむことができるビンテージ・ポートはそこにはない。

キミ・ライコネン: 本当にタフな日だった。こういうステージに慣れることは本当に簡単でじゃなかった。特に、1か月もクルマから離れているとね。ここまでに走ったグラベルラリーは全部異なっていた。ひとつの路面に慣れるとすぐに、全く異なるものに出会うことになる。これがラリーを面白くしている理由なんだけど、もちろん、やり始めのときには、学習するのが難しいスポーツだ。レーシングをしているとき、サーキットはありきたりだ。だけどラリーは更に大きなチャレンジだ。すごく楽しんだし、僕達はポイントフィニッシュという目標を達成できそうだ。今日のステージは昨日のものより明らかに厳しかった。同じように明日も厳しい一日だろう。だけど、こういう経験は僕達が学習するのに役立つからいいことだよ。

カイ・リンドストロームも、2人がやり遂げた進歩に満足している。特に、ペースノートへの取り組みについてだ。

カイ・リンドストローム: ステージはペースノートに関して非常に難しかったが、我々のシステムは現在、本当によく機能し始めている。キミにとって、(ペースノートに)慣れることは非常に大きなことだったが、彼がやっている全ての事に非常に感銘を受けている。彼を悩ませているものは何もない。彼は常に学習し続けており、ラリーごとに、我々はより前進している。

伝統的にOporto(先週の日曜日にプレラリーロードショーが行われた会場)で作られる、ポートワインに関する魅力的な事実。それは、世界で3番目に古い、1756年に指定されて保護されたワイン地域であることだ。最も古いものはイタリアのChianti(1716年)、続いてハンガリーのTokaj(1730年)である。

KIMI CONTINUES THE LEARNING CURVE IN PORTUGAL
It takes up to 50 years for a vintage Port wine to mature to its full complexity, and the greatest Port vintage of this century is reckoned by experts to date from 1927, with several cases still in existence.

The moral of the story? It takes time to get the best out of what Portugal has to offer. The Port-maker’s art cannot be learned overnight and neither can the stages of Rally Portugal.

Red Bull driver Kimi Raikkonen has got to the end of a tough second day in ninth place, after having to cope with some of the toughest roads he has seen so far on his debut year of the World Rally Championship.

With the Rally de Portugal forming part of the series for the past three seasons, Kimi’s rivals have effectively got a three-year head start on the iceman: who is competing on only his seventh WRC rally.

Despite this huge handicap, he worked hard on his pace notes, steered clear of trouble, and brought his Red Bull-liveried Citroen safely back to the service park near Faro. While the car was serviced Kimi ate his dinner – but there will be no vintage Port to enjoy with it until the rally finishes tomorrow.

“It’s been a really tough day,” said the Finn. “It’s not easy at all to get used to these stages, particularly after a month out of the car. Every single gravel rally we have done so far has been very different, so as soon as you get used to one surface, you are suddenly presented with something else totally different. That’s what makes rallying so interesting but of course when you are starting out it’s a hard sport to learn.

When you are racing, one circuit is quite like another. But rally is an even bigger challenge. I’ve had a lot of fun and we are on course for our target to finish in the points. The stages today were definitely tougher than the ones yesterday, and it’s going to be another hard day tomorrow as well. But these experiences really help us to learn, so it’s good.”

Kimi’s co-driver Kaj Lindstrom has also been pleased with the progress that the duo have made, particularly when it comes to working on the pace notes.

“These stages have been quite complicated in terms of pace notes, but our system is really beginning to work well now,” he said. “For Kimi, this has been a big thing to get used to and I’m very impressed by the way that he is taking everything on board.

Nothing seems to bother him: he is learning all the time and on every rally we make more progress.”

A final fascinating fact about Port, which is traditionally made in Oporto: the venue for the pre-rally road show last Sunday. It is the third-oldest defined and protected wine region in the world, having been designated as an appellation in 1756. The oldest is Chianti in Italy (1716) followed by Tokaj in Hungary (1730).

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