RED BULL ON STAGE – PREVIEW SPAIN 2010

今週末、レッドブルドライバーのキミ・ライコネンは、メキシコからポリネシア、中国、そして西部地方へと旅をするが、スペインを一度も離れることはない。この地理的奇跡はラリー・エスパーニャ、ファンにはカタロニアラリーとして知られているこのイベントが、アメリカの著名なユニバーサルスタジオに対するヨーロッパのアンサー、Port Aventura テーマパークにベースを置くということによって可能になる。世界のエキゾチックな光景がテーマパークで見られる。Grand Canyon Rapidsの吐き気を催すライドFurius Baco(トップスピード135km/hを誇るヨーロッパ最速のローラーコースター)、Dragon Khan(前述とは別のローラーコースター、こちらは8つのループを特徴とする)。パエリアはしっかりと持っていて欲しい。

キミのラリーも同じようにミックスされたものになるだろう。今年のラリー・エスパーニャには、アスファルトとグラベルの両方の路面がある。金曜日にはドライバーはグラベルで争うが、土曜と日曜の路面は、WRCのスペインラウンドで有名な、典型的な高速かつ流れるようなアスファルトである。これが、カタロニアラリーが最もサーキットレーシングに近いワールドラリーであるとしばしば言われる所以である。18回の優勝によってレーシングについてほんの少し詳しいキミは、これには全面的に同意しない。しかし今年のイベントのほとんどのように、このラリーもアイスマンにとっては真新しい経験になる。彼の考えは?

「ラリーについては全く知らないけど、ルートは今までに見たどのサーキットにも似ていない。似ているって聞いたんだけど!」レッキを開始する前に彼はジョークを言った。
「初日はグラベルだから、今年は完全に違ったものになりそうだ。でも、このイベントが多様な一面を持つことは僕はいいことだと思う。グラベルは僕達の最も得意な路面というわけじゃないんだけどね。僕達はただ自分のベストを尽くして、ミスをしないようにする。シーズン初めからの僕達の目標だ。僕達にたくさんのことを教えてくれる、面白いラリーになるだろう。でも、高すぎる期待をするべきだとは思わない。トップ6に近づけたらすごいけど、メインの目的はフィニッシュすることだ。初日にクレイジーにとばしてリタイアしたら、何も学習できない。僕がここにいるのはそう、学ぶためだ。」

キミにノートを読み上げる男、カイ・リンドストロームは、スペインで過ごした多くの経験を持っている。しかしカイは、キミは独学するのもかなり得意だと指摘する。

「F1で、キミが勝つことに常に慣れていたのは明らかだが、今ラリーで彼はゼロからスタートしている。これは簡単なことではない。ワールドチャンピオンであっても、基本に戻らなければならない。しかし私は彼の態度に本当に感心している。彼は完全に全てを理解してきている(/受け入れている)。経験が欠如しているにも関わらず彼が成し遂げたことを考慮するならば、これはかなり印象的なことだ。スペインは我々にとってうまくいくかもしれない。キミは土曜と日曜のアスファルトではより快適に走れるだろう。」

ラリー・エスパーニャは、バルセロナから南に車で1時間、人気の観光地SalouのCosta Dauradaをベースに行われる。ふだんはバケツ、シャベル、ビーチで有名な街だが、来たるべき週末はキミとカイ、そしてレッドブルのWRCクルーにとって長いホリデーになるだろう。

RED BULL ON STAGE – PREVIEW SPAIN 2010.
This weekend, Red Bull driver Kimi Raikkonen will travel from Mexico to Polynesia to China to the Wild West. And he’s not even going to leave Spain once.
This geographic miracle is made possible by the fact that the Rally de Espana, also known to fans as the Catalunya Rally, is based in the Port Aventura theme park: Europe’s answer to the famous Universal Studios in America. All these exotic regions of the world are represented in the park, thanks to stomach-churning rides such as the Grand Canyon Rapids, Furius Baco (the fastest rollercoaster in Europe with a top speed of 135kph) and the Dragon Khan (another rollercoaster, this time featuring eight inversions). Hold onto your paella…
Kimi’s rally diet will be equally mixed, because the Rally de Espana takes in both asphalt and gravel surfaces this year. On Friday, the drivers will compete on gravel roads, whereas on Saturday and Sunday the surface will be the more typical fast and flowing asphalt that Spain’s round of the World Rally Championship is famous for.
It is often said that the Catalunya Rally is the closest that world rallying comes to circuit racing. Kimi, knows a few things about racing thanks to his 18 Grand Prix wins, does not entirely agree. But like most of the events this year, it will be a brand new experience for the ‘ice man’. So what does he think?

“I don’t know the rally at all, but the route doesn’t look like any race circuit I’ve ever seen, although I’ve heard some people say it’s similar!” he joked before starting the recce. “This year it’s going to be completely different too as the first day is gravel. But I think it’s quite nice to have the variety on this event, even though gravel is not our strongest surface. In the end we’ll just do our best and try not to make any mistakes, which has been our goal since the start of the year. It should be a very interesting rally that teaches us a lot, but I don’t think we should have expectations that are too high. If we can be near the top six then that would be great, but the main is just to get to the end. If you go like crazy on the first day and go off, then you don’t learn anything. And that’s why I’m here: to learn.”

Kaj Lindstrom, the man who reads Kimi his notes, has plenty of experience to pass on in Spain. But as Kaj points out, Kimi has been pretty good at teaching himself too. “Kimi’s obviously been used to winning in Formula One all the time, and now in rallying he starts from scratch,'” said the Finn. “It can’t be easy, having to go back to basics when you’re a World Champion. But I’ve been really impressed by his attitude. He takes in absolutely everything and if you consider what he’s achieved despite his lack of experience, it’s pretty impressive. Hopefully Spain will be good for us: Kimi should be more comfortable on the asphalt roads of Saturday and Sunday.”

The Rally de Espana is based in the popular tourist resort of Salou, an hour’s drive south of Barcelona on the Costa Daurada. While the town is normally famous for buckets, spades and beaches, the coming weekend is going to be a long way from being a holiday for Kimi, Kaj and all the other intrepid Red Bull-backed World Rally Championship crews…

CITROEN JUNIOR TEAM IN SPAIN 2010 – A PREVIEW.
On Friday, the crews will face a stage that is 100% gravel (SS2/5 La Ribera d’Ebre) and two mixed surface stages. The first stage of the loop, Terra Alta (35.94 km) is 73% gravel. The final stage, Les Garrigues (17.28 km) is split equally between sealed and loose surfaces.
The two Citroen C4 WRCs will be in gravel configuration on the first day, but will be put into full asphalt specification for Saturday and Sunday during a long service halt (1h15m) on Friday evening.

Citroen Junior Team manager Benoit Nogier commented: “There’s going to be a lot of work to convert our Citroen C4 WRCs from gravel to asphalt specification. We’ve prepared for this service halt especially so that we can be both quick and efficient. The team will be embarking on two 75-minute sessions, which in theory gives us enough time to do everything we need to do…as long as all goes according to plan.”

The two Citroen Junior Team crews each spent a day testing in the south of France in order to prepare for the penultimate round of the season. Sebastien Ogier reported : “The roads were damp. It wasn’t ideal for us to work on the set-up but it was really important to get the kilometres in for both myself and Kimi, who was asking me a lot of questions so that we could compare our impressions.”

“We’ll start second on the road for day one so we’ll certainly suffer a bit with road-sweeping,” continued Sebastien. “We’ll just need to stay in touch and not lose too much time compared to the drivers who are starting behind us. This first mixed day could well play an absolutely crucial role in the final classification. My objective is to finish runner-up in the World Championship and so I need a good result in Spain.”

“It’s another step into the unknown,” added Kimi. “I don’t really know if our start position will be a help or a disadvantage. On the gravel, we will maybe have a clean line to help us but the asphalt sections might be very dirty. It will be vital for us to come out of the first day without making any mistakes so that we are in a good position for the rest of the rally.”

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