Rally Japan Day 1

RED BULL ON STAGE – JAPAN, KIMI R AND DAY 1.
日本では、何もかもが見た目と違っている。特にトイレ。一見、それはトイレのように見える。便座があり、磁器の便器がある。しかし、その横にはアポロロケットから盗ってきたようなコントローラのセットが備え付けられている。
キミ・ライコネンのステアリングホイールのボタンは、ローンチコントロールやそのほかの機能を制御する、最高水準の技術をもっている。彼のトイレのボタンは、チームが宿泊している札幌のホテルに戻ると、基本的な機能以上のことをこなす。最新の日本のトイレは、予め設定された温度に便座とシャワービデの水温を温める。その後、好きな音楽をかけながら、洗浄した局部をファンが優しく乾かす。
ラリージャパンのステージはそれより大分くつろぎがない。日本はラリーカレンダーのうち、タフなイベントの一つであることで有名だ。2007年のF1チャンピオンにとってもそれは例外でないことがわかっている。
最初から、C4 WRCの9つ目のイベントに対し、日曜日にフィニッシュすることを確実にするために、キミははっきりと用心深いアプローチを行った。初日のステージには、高速で1車身分の幅しかない狭くツイスティなセクションがあった。キミはトラブルのなかったC4 WRCでミスのないドライブを行い、ポイント圏内である10番手で初日を終えた。

キミ・ライコネン: ラリーカーで過ごした最もイージーな日、とは言えないけど、スタートからタフになると予想していた。いいこともたくさんあった。まず、僕達はミスをしなかった。そして、1日を通してペースノートにいい感覚をもてた。特に午後には、より快適に感じたよ。僕にとっての問題はいつも通り、グリップがどのくらいあるかを見つけることと、クルマに対して正しい信頼をもつこと。これは、僕のレベルの経験なら普通のことだと思う。あらゆるラリー、あらゆるステージがひとつずつ違うチャレンジだ。冷静さを保って、学習し続けること。これが、僕が今していることなんだ。明日は明日の風が吹く(Tomorrow is another day)し、フィニッシュするという目標をもって、自分達の仕事をやり続けるつもりだ。これは一番大切なことだよ。

これは、コドライバー、カイ・リンドストロームからの同じメッセージでもある。日本への旅を楽しんだもう一人の男、しかし現地のトイレの全ての機能については未だに学習中。

カイ・リンドストローム: 一日を通して全てがコントロール下にあった。午前中は、セットアップが少しソフトすぎて、信頼の助けにはならなかったが、若干の変更をした後はとてもよくなった。明日もいい日になるよう楽しみにしている。

キミとカイには、8つのタフなステージが待っているが、いいニュースがある。最初のサービスは09:00までなく、10:28までスタートしないということである。従って、日本のもう一つの名物、タコの朝食のための時間がたっぷりある。

RED BULL ON STAGE – JAPAN, KIMI R AND DAY 1.
Nothing is ever what it seems to be in Japan, especially the toilet.
On the one hand, it looks like a toilet: it has a seat and a porcelain bowl. On the other hand, it has a set of controls next to it that look like they were stolen from an Apollo rocket.
The buttons on Kimi Raikkonen’s steering wheel in his rally car control state-of-the art functions such as launch control and differential maps. The buttons on his toilet, back in the team hotel in Sapporo, are more to do with basic bodily functions.
The most advanced Japanese toilets allow the user to warm the toilet seat to a pre-determined heat, as well as choosing a temperature for the integrated shower bidet that cleans intimate areas. Afterwards, a fan gently dries the freshly washed regions while the user can even select some favourite music as an accompaniment to this activity.

The stages of Rally Japan are a lot less restful. Japan is well known for being one of the toughest events on the rally calendar, and this year is proving to be no exception for the 2007 Formula One World Champion. From the beginning Kimi took an understandably cautious approach to only his ninth World Championship event in the Citroen Junior Team C4 WRC, to be sure of making the finish on Sunday.
There was a bit of everything on the opening day’s stages: narrow and twisty sections of road that were only one car-width wide, as well as faster and more open territory. Kimi ends the day in a points-scoring 10th place, having steered clear of mistakes and with a C4 WRC in immaculate condition.

“It’s not been the easiest day I’ve spent in a rally car, but I was expecting this one to be tough right from the start,” said the Red Bull driver. “There are a lot of good things too though: for a start we’ve had no mistakes and we’ve also had a good feeling with the pace notes all day, especially in the afternoon when we definitely felt more comfortable. The problem for me as usual is finding out how much grip there is and getting the right confidence with the car, but I think that this is normal for someone with my level of experience. Every rally and every stage is a different challenge: you just have to keep cool about it and keep learning, which is what I am doing. Tomorrow is another day and we’re just going to carry on our work, with the aim of being at the finish. That’s the most important thing.”

It was the same message from co-driver Kaj Lindstrom, another man enjoying his trip to Japan but still learning the full functionality of the local toilets. “Everything’s been under control all day, which is how we like it,” Kaj said. “We had a set-up that was a bit too soft in the morning and that didn’t help our confidence, but after we made some changes it was a lot better. We’re looking forward to a good day tomorrow.”

Another eight tough stages are waiting for the Red Bull crew of Kimi and Kaj in the morning, but the good news is that they have a reasonably civilised start, as the first service is not until 0900 and the first stage does not start until 1028. So there’s plenty of time for some octopus for breakfast: another speciality of Japan.

CITROËN JUNIOR TEAM, RALLY JAPAN 2010 – DAY 1
After an excellent start to the rally, Dani Sordo and Diego Vallejo are fifth overall, just over 30 seconds behind the leaders. Kimi Räikkönen and Kaj Lindström claim 10th, having made solid progress all day.

After more than a month without driving the Citroën C4 WRC on gravel, Kimi Räikkönen got off to a cautious start. With the help of the Citroën Junior Team technicians, the Finn tried to find various different set-ups that would help him to make progress. His engineer, Cédric Mazenq, explained: “During midday service, we changed the front differential,
adjusted the ride height, modified the spring rates and altered a few other settings. In the afternoon, Kimi felt a lot more comfortable. As there was no specific test for this rally, we needed this half-day to find some settings best suited to his driving style.”

Kimi Räikkönen managed to decrease his gap to the frontrunners over the second passage through the stages in the afternoon. In particular, he improved his time over the 27.76-kilometre Sikot stage by a whole 28.2 seconds. “The team did a great job at service,” commented Kimi.

“I still have a lot to learn before I can go quickly on these roads. The progress we have made this afternoon means that we will be able to start the second day with confidence.”

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