RED BULL RALLY JAPAN – A PREVIEW. KIMI RETURNS TO THE LAND OF THE RISING SUN

外国の人にとってはコンサドーレも日ハムもそんなに変な名前に感じるのかね?? ではドーゾ↓

場所:日本。 年:2005年。
ラリージャパンのベースである札幌から南に1000km、鈴鹿で行われた日本グランプリは、キミ・ライコネンの最も息をのむようなF1勝利のうちのひとつだ。ウェットでの予選セッションを終えて、キミは17番グリッドからレースをスタートした。彼はそれから、ファイナルラップでリーダーを抜き去るまで、素晴らしい走りをした。それはまるでDays of Thunder(レース映画)のようだった。(※あらすじ:こちら)

ラリーにスイッチした今、キミには日本でのウイークエンドで、新たなハリウッド・スタイルのパフォーマンスを必要としそうだ。しかし彼は、今回はおとぎ話のような勝利はないということを分かっており、十分に現実的である。実際、ラリージャパンの悪名高くタフで、スペシャライズ(特殊化)されたステージを最後まで終えることができれば、それは勝利のようなものである。挑戦は偉大だ。泥でスリッピーなブレーキングエリア、高速で狭い道には、ミスは許されない。完全なるビギナー、そしてC4 WRCとの9回目のイベントに臨むキミにとって、日本はマスターするのが最も難しいラリーのうちのひとつである。天候は滅多に助けにならない。北海道は、シベリアと同じ緯度にあるスキーエリアだ。サングラスは多分、今週末は必要ないだろう。

キミ・ライコネン: 日本グランプリとは全く異なるだろう。日本という国ではそれが僕の唯一の経験なんだけど! 僕達はここで本当に慎重でなければならない。すごくミスしやすそうだし、グリップレベルは全然一貫していないはずだ。これに慣れることは簡単なことではない。特に、自分のバックグラウンドがサーキットレーシングである場合は。2005年に日本グランプリを勝ったとき、あれは確かにタフだったけど、これ(ラリージャパン)が更にタフになるだろうことは疑う余地がない。それは別として、どう予測すべきか本当にわからないから、僕達のプライオリティはラリーをフィニッシュすることだ。このイベントのように特殊化されたラリーを走る時、コースの経験がさらに重要なものになる。

精密さ。それが日本におけるゲームの本質である。そして、キミの隣で彼を助けることができる唯一の男は、隣に座るコドライバーのカイ・リンドストロームだ。カイは以前、日本でのラリーを一度経験しているが、彼の巧妙なペースノートが札幌周辺のステージで翻訳されてしまって迷わないようにしようとしている。

カイ・リンドストローム: 私は、一年で直面するラリーの中で、これは最も難しいもののひとつになりそうだと思う。完全に正確でなければならない日本でペースノートを作る作業は、私達にとって非常によい機会になるだろうけれども。ノートをよりよくしていくことは、どんなレーシングドライバーにとっても、(ラリーの中で)慣れるのが最も難しいもののうちのひとつだ。キミはとてもよくやっているよ。前回のラリー(ドイツ)で、私達ははじめて、ステージ最速タイムを記録した。ものごとがよい方向に動いているのはいい兆候だ。

キミにとってのラリージャパンは、2002年にサッカーのワールドカップが行われた会場である札幌ドームで行われるレッドブルのイベントにて、時速130km/hの速さが出せる電気カートを走らせる明日の夜(火曜日)から始まる。(※訳注:イベントの会場は札幌ドームではありません)
この有名なドームは現在、北海道日本ハムファイターズ野球チームと同様に一風変わった名前の札幌のサッカーチームとの本拠地である…

★ふみちゃんの北海道まめちしき★
コンサドーレって、道産子+オーレなんだぜ!
とうもろこしのことを「きみ」って呼ぶことがあるんだぜ!

RED BULL RALLY JAPAN – A PREVIEW.
KIMI RETURNS TO THE LAND OF THE RISING SUN
The place: Japan. The year: 2005. The Japanese Grand Prix in Suzuka, nearly 1000 kilometres south of Rally Japan’s base in Sapporo, was once the scene of one of Kimi Raikkonen’s most breath-taking Formula One victories.

After a wet qualifying session, Kimi started the race from 17th on the grid. He then worked his spectacular way through the field to overtake the leader on the final lap. It was just like Days of Thunder.

Kimi is going to need another Hollywood-style performance this weekend in Japan now that he has switched to rallying, but he is realistic enough to know that there will be no fairytale victory this time. In fact, just getting to the end of the notoriously tough and specialised stages of Rally Japan will be a triumph in itself.

The challenge is enormous: there will be mud and slippery braking areas, over roads so fast and narrow that no mistake goes unpunished. For an absolute beginner – and this will only be Kimi’s ninth WRC event in the Red Bull Citroen C4 WRC – Japan is one of the hardest rallies to master. The weather rarely helps: after all, the island of Hokkaido is a skiing area that is on the same latitude as Siberia. Sunglasses probably won’t be necessary this weekend.

“It’s certainly going to be very different to the Japanese Grand Prix, which is my only other experience of Japan!” said Kimi. “We’ve got to be really careful here: it sounds so easy to make a mistake, and also the grip level is meant to be quite inconsistent – which is not an easy thing to get used to, particularly when you come from a circuit racing background. When we won the Japanese Grand Prix in 2005 it was certainly tough, but there’s no doubt that this is going to be even tougher. Apart from that I don’t really know what to expect, so our priority is to get to the end. When you have rallies that are as specialised as this one, it becomes even more important to have experience of the roads.”

Precision is the name of the game in Japan, and one person who can certainly help Kimi with this is the man sat alongside him: co-driver Kaj Lindstrom. Kaj has competed on Rally Japan just once before, but he is aiming to make sure that none of his slickly delivered pace notes get lost in translation on the stages around Sapporo.

“I think this is going to be one of the most difficult rallies that we face all year,” said Kaj. “It’s also a great opportunity for us though to build on the work that we’ve done with the pace notes, which have to be absolutely exact in Japan. Getting the notes right is always one of the hardest things for any racing driver to get used to and Kimi has been doing really well. On the last rally we set our first fastest stage time together, so it’s a good sign that things are moving in the right direction.”

The action for Kimi on Rally Japan already gets underway tomorrow night (Tuesday) when he will race an electric go-kart capable of 130kph at a Red Bull event in the Sapporo Dome, which hosted the football World Cup back in 2002. Now the famous Dome is home to Sapporo’s football team, as well as the unusually named Hokkaido Nippon Ham Fighters baseball squad…

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