KIMI FELT THE PAIN IN SPAIN – OUT AT THE SHAKEDOWN

SalouのPort Aventuraテーマパークをベースとするラリー・エスパーニャは、WRCの中でもコンパクトなイベントとして知られている。しかし今年、前F1チャンピオンのレッドブルドライバー、キミ・ライコネンにとって、ラリーは特に短いものになった。フライングフィンは準備段階で行き過ぎ(went flying)、WRCの最後から2つめのラウンドで、シェイクダウンで車にダメージを負わせてしまった。衝撃は巨大ではなかったが、彼のC4 WRCのロールケージの損傷は続行するにはあまりにひどすぎた。今年のラリーエスパーニャはグラベルとアスファルトで初めて行われ、シェイクダウンステージは両方を含んでいた。キミは1つめのランを完了したが、セカンドランの途中、グラベルが終わりアスファルトが始まるところで、左手のコーナーのバンクヒットしてしまった。衝撃で彼のクルマはひっくり返り、転がった。コドライバー、カイ・リンドストロームのシートの真上のロールケージは損傷を受けた。これが、キミのクルマがラリーをスタートできなかった安全上の理由を意味する。

キミ・ライコネン: 時々起こることだけど、ただ、ばかだった。バンクに接触して、クルマはロールした。それだけだ。ラッキーだったなら避けられた類のことだ。でも今回は、カイの側のロールケージにダメージがあった。僕達はリスタートできない、これで(ラリーは)終わりだ。僕達に合っているラリーだと思っていたから残念だけど、今となっては僕達はそれを確かめることもできない。とてもがっかりしているけど、この失望も時にはゲームの一部だって分かる程度には十分長くモータースポーツをやっている。(そういう風に思うことが)こういうことに対処する方法だ。今は、次のイベントをただ楽しみにするだけだ。そして将来のことに集中するつもりだ。いつも、今まで(の過去)よりもっと面白くなるんだ。

ラリー・エスパーニャはWRCの中で最もサーキットレーシングに近いラリーだとよく言われるが、キミはスイスの自宅に向かっているので、これをテレビで見ることになるだろう。カイ・リンドストロームもスペクテーターであることをやめたが、彼はどんな状況でも明るい側を見ることができる。

カイ・リンドストローム: 残念だが、私達は何も変えられない。他のドライバーと短いテストを行ったこともあるが、これまでにこんなに早くラリーを終えたことはなかったよ。このスポーツではあらゆるものを予測し、あらゆるものから学ばなければならない。私とキミは、自分達に起こったことを受け入れた。私はキミを分かっているが、これはただキミを奮い立たせるだろう。私達はいまここを去るが、ラリーGBで力強く戻ってくるよ。

KIMI FELT THE PAIN IN SPAIN – OUT AT THE SHAKEDOWN
The Rally de Espana is well-known for being a compact event of the World Rally Championship, based on stages around the Port Aventura theme park in Salou.
But this year, the rally will be particularly short for former Grand Prix Champion and Red Bull driver Kimi Raikkonen. The flying Finn went flying a bit too early in proceedings, and damaged his car in the shakedown to the penultimate round of the World Rally Championship. The impact wasn’t a huge one, but it damaged his Citroen C4 WRC’s roll cage too badly for him to continue.
This year’s Rally de Espana is being run for the first time on both gravel and asphalt surfaces, and the shakedown stage contained a bit of both. Kimi completed one run successfully, but clipped a bank on a left-hand corner halfway through the second run, just after the gravel finished and the asphalt began. The impact tipped his car over, and it rolled. The roll cage just above co-driver Kaj Lindstrom’s seat was damaged, which meant that for safety reasons Kimi’s car was not able to start the rally.

“It was just one of those stupid things that happens sometimes: I just touched the bank and the car rolled,” said the Iceman. “It’s the sort of thing that if you’re lucky you get away with it, but on this occasion there was something that damaged the roll cage on Kaj’s side of the car. We can’t restart so that’s the end of that. It’s a pity as I think it was a rally that might have suited us but now we’ll never know. I’m obviously disappointed, but I’ve been around motorsport for long enough to know that disappointments are part of the game sometimes; it’s how you deal with them that matters. Now I’m just looking forward to our next event and I’m going to concentrate on the future. That’s always more interesting than the past.”

The Rally de Espana has often been described as the closest that the World Rally Championship comes to circuit racing, but Kimi will be watching it on television this year as he is now heading straight home to Switzerland.

Kaj Lindstrom is also resigned to being a spectator, but he is always able to look on the bright side of any situation. “It’s a pity, but this doesn’t really change anything for us,” Kaj said. “I’ve never had a rally finish this soon before, although I’ve had some pretty short tests with some other drivers! You have to expect anything and learn from everything in this sport, so myself and Kimi have already put what happened behind us. I know Kimi and this will just make him more determined. We’re going to go away now, but we’ll come back strongly for Rally Great Britain: I’m absolutely sure of this.”

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