Kimi’s end of year report

キミの「今年の思い出」の中に「ショッピングモールでカート@日本」があああああああああ!!! うれしい…(泣)

Kimi’s end of year report
レッドブルとのWRCの最初のシーズンを終えたキミ・ライコネンに、ベストな出来事を聞いた。今年から、彼の記憶に永遠に刻まれることになったであろう物事がいくつもある-砂、公共移動機関、ショッピングセンター、法王。

Q: キミ、今年はどんな年だった?
KR: 思っていた通りだったよ。いいことも悪いこともあったし、全体的には学習することがたくさんあって本当にタフだった。いくつかの点では、僕がレーシングを始めた一番最初の年を思い出す。ちょっと似たような感覚だった。

Q: 年間で最も気に入ったラリーは?
KR: タフなやつ、ものすごくタフなやつ、みんな違うラリーだった。でも僕はブルガリアが好きだった。すぐにトップ4に入れたし、フロントの近くで戦えて嬉しかった。そうできるとは実際思っていなかったから。GBもいいラリーだった。結果はそんなによくなかったけど、ステージがよかった。

Q: シェイクダウンでクラッシュしたラリースペインは、年間で最大の失望だった?
KR: イエス。でも、もうこれ以上考えても意味がないから、事故が起こって以来それについてはそんなに考えてないけど。もう終わったことで、過去のことだ。何ができたか考えるのは意味がない。これは僕がいつも、things(事故とかミスによるリタイア)に対処する方法だ。僕はいまこれを変えるつもりはない。

Q: 来年F1に戻ることを考えたことは?
KR: もちろん、考えたよ。(来年のことを考えるときは)全て(の可能性)について考える。でも僕は本当に真剣には考えなかった。このシーズン通じて、F1が恋しくはならなかったから。今年のシーズンがスタートする前、僕がF1を全く見なかったら面白いだろうなと思った。実際僕はそうしなかった。

Q: それは、来年もラリーにいるということ?
KR: 僕はそうしようかなってことだけど、当面、確実な契約はない。

Q: ただクルマをドライブするということを除いて、一番記憶に残るだろう瞬間は?
KR: 僕達のチームが忘れないだろうなと僕が思うたくさんのことがあった。ヨルダンでは砂にまみれて、はじめてのポイントフィニッシュをした。トルコでは火山灰のトラブルがあって、僕達のチームは、コーチ(バス)で3日かけてフランスに帰らなければならなかった。日本ではショッピングモールでカートをドライブした。それからポルトガル、Faroでロードショーをした。そこでは、前の週に法王がやってきた時と同じくらいの数の人が集まった。おもしろかった思い出がたくさんあるよ。

Q: 今年、ドライバーとして進化しましたか?
KR: もちろん。ラリーはF1よりもっと難しいよ、僕にとっては。僕達が今年走ってきた道をドライブできる人は、その人はどこだってドライブできるよ。

私はつらい一年だったけどキミはたのしそうでよかった…。
まあでも、つらい一年だったけど(大事なことなので2回)べっつんが勝ってくれたからいいや。
そしてキミがレラのこと挙げてくれてたからいいや。あのイベント本当に楽しかったです。関係各位には本当に御礼を申し上げたい、具体的に誰に言えばいいのかわからないけど、北海道転勤してから、こういうイベント行けるって全然思ってなかったから…! レッドブルさんシトロエンさんレラさんけんさわさんJスポーツさん?ありがとうありがとう!

Kimi’s end of year report
At the end of his first season of World Championship rallying with Red Bull, we caught up with Kimi Räikkönen to find out his best memories. There are lots of things that will stick in his mind forever from this year – including sand, public transport, shopping centres and the Pope. Eclectic enough for you? Then read on…

Kimi, how has this year been for you?
On balance, it’s been pretty much as I expected. There have been good bits and bad bits, and on the whole it’s been really tough with a lot of learning. In some ways it reminds me of the very first years when I was starting out in racing: it was a little bit the same feeling.

‘I thought it would be interesting to see if I missed F1 at all and in fact I didn’t’

What was your favourite rally of the year?
That’s a tough one, a really tough one as all the rallies were so different. But actually I liked Bulgaria as straight away we were in the top four there and it was nice to fight closer to the front, which is not something that we were really expecting to do. Britain was a good rally too: not so much for the result but for the stages.

Was the Rally of Spain, where you crashed in the shakedown, the biggest disappointment of the year?
Yes I suppose so, but actually it’s not something that I’ve really thought about much since it happened because there’s no point. It’s over, it’s history and there’s no point in imagining what might have been. That’s how I’ve always dealt with things and I’m not going to change now.

Did you ever think about going back to Formula One next year?
Of course I thought about it, because you think about everything. But I never really thought seriously about it, because actually I didn’t miss Formula One at all this season. Before the start of this year I thought it would be interesting to see if I missed it at all and in fact I didn’t.

So does that mean that you are staying in rallying next year?
It means that I’d like to. But for the moment we haven’t got a deal sorted.

What are the moments you are going to remember most, apart from just driving the car?
There were lots of things that happened that I think everyone in our team will remember. In Jordan we scored our first points and ended up covered in sand. In Turkey, there was the problem with the ash cloud and all our team had to go home to France by coach for three days. We drove a go-kart in a shopping mall in Japan; then in Portugal we did this road show in Faro, where we had almost the same number of people that had come to see the Pope the week before. So there are lots of funny memories.

Have you improved as a driver this year?
For sure. Rallying is a lot harder than F1: certainly for me. If you can drive on some of the roads we did this year, you can drive anywhere…

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