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RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 2

30年以上続いたコルシカの後に、ラリー・ド・フランスはアルザスで開催されている。しかしキミ・ライコネンのシトロエンチームの同僚であるセバスチャン・ロウブは、Alsatianとして有名なだけではない。キミが住んでいるスイスと、ドイツとの間に押し込まれているこの小さな州は、フットボールの監督であるアーセン・ベンゲル(※アーセナルFC監督)や、ミシェル・プラティニ(※元フランス代表選手、UEFA会長)などのスポーツ界のスターも輩出している。ジャーマンシェパードとして知られているAlsatian dogの成り立ちについては言及しない(※イギリスでは大戦後の反独感情からAlsatianと呼ばれた)。
ラリーの初日、キミはグリップに苦しんだが、彼のフロントにいるドライバー達がコースにほこりを撒き散らしたので、各ステージは泥レスリングのアリーナのようだった。グリップの量は、マシンガンを持ったチンパンジーと同じように予想できるようになった。しかし、キミは全体の7番手で切り抜けるために、彼の神経を保った。DAY 2でも同じく、泥だらけの問題は存在した。より多くのコーナー・カッティングを特徴とするタイトで曲がりくねったブドウ園のステージ。これらは、8月にキミがWRC初めてのステージファステストを記録したラリードイツのステージと異なってはいなかった。
DAY2の2つ目のステージの途中で、スリッピーなコーナーでおよそ20km/hほどでコースアウトするまで、アイスマンは湿っぽい道で堅実な前進を続けていた。そこには観客は多くなかったので、クルマが引き上げられた時は、30分以上を失っていた。キミは、最後から2番目のステージにおいてコーナーの外側で再びスタックし決定的に彼のDAYを終えるまで、その後も走り続けた。キミは今月行われるスペインでのラリーを前に、彼のC4に損害を与える危険を冒さないことを決定したので、明日スーパーラリー規定の適用下で復帰しない。

キミ・ライコネン: ただ、ばかばかしい。高速コーナーでは何の問題もなかったのに、低速コーナーで苦しむなんて! 今日はすごくたくさん泥があってグリップが少ししかなかった、普通のアスファルトラリーとは違っていた。クルマは、2つのインシデントの後も少しのダメージも受けていなかったけれど、オーダーからこれほど離れてしまっては、同じモチベーションをしっかりと持ち続けることはできないし、これが物事を難しくさせてしまう。ただ僕達はかなり学習した。この経験をしたことは本当に有意義だった。こういうコンディションで明日より学習できるとは僕は思わない。すごく楽しみにしているカタロニアのラリーに向けて、クルマを温存することが分別ある決断だと思う。

カイ・リンドストローム: 勝つこともあれば負けることもある(Some you win, some you lose)。今日は私達にとって少し不運だった。ラリーでは、ほんの小さな出来事がリタイアの原因になることがある。限界を見つけることが、学習のプロセスにおけるすべてだ。特にキミにとってはこれが、このクルマでのたった3回目のWRCアスファルトラリーなのだから。彼は困難な状況下で、6番手タイムを含む本当に有望なパフォーマンスを見せた。私達はスペインでの次のラウンドに向けて、できるだけよく準備を進めることに集中するつもりだ。

明日ラリー・ド・フランスの最終日は、シトロエンのパーティがセットされているであろうセバスチャン・ロウブの故郷、Haguenauを通ってドライバー達を連れて行く。当然、冷蔵庫の中にはたくさんのレッドブルが待っているだろう。

RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 2.
After more than 30 years in Corsica, the Rallye de France is being run in Alsace but Kimi Raikkonen’s Citroen colleague Sebastien Loeb is not the only famous Alsatian out there.
This tiny French province, tucked into a corner of Germany and Kimi’s adopted home of Switzerland, has also produced football manager Arsene Wenger as well as other sporting stars such as Michel Platini. Not to mention generations of Alsatian dogs, also known as German Shepherds.
Kimi struggled with grip on the first day of the rally, largely due to the cars in front of him sprinkling so much dirt onto the road that the stages looked like a mud-wrestling arena. This made the amount of grip as predictable as a chimpanzee with a machine gun, but Kimi still kept his nerve to skate to seventh overall.
The same muddy problem existed on day two, which featured even more corner-cutting on the tight and twisty vineyard stages. These were not dissimilar to those on the Rally Germany, where Kimi set his first World Rally Championship fastest stage time in August.
‘The Iceman’ was making solid progress on the damp roads until he got caught out by a slippery corner halfway through the second stage of the day, taken at about 20kph. The car became beached in a place where there were not many spectators and he lost more than half an hour trying to get back on the road. Kimi continued right up to the penultimate stage today before definitively ending his day’s work when the car got stuck again on the outside of a corner. The Red Bull driver will not return under the SupeRally regulations tomorrow, as he has decided not to risk damaging his Citroen C4 further prior to next rally in Spain later this month.

“It was just a stupid thing,” said Kimi. “We’ve not had any problems during the fast corners on the rally, so it’s really silly that we suffered in the slow ones! There was just so much mud and so little grip today that it wasn’t like a normal asphalt rally. The car did not sustain any damage during either of our two incidents, but obviously when you are running so far down the order you don’t have exactly the same motivation and that makes things quite difficult. We still learned a lot though and it has been really useful to have had this experience. I don’t think we’re going to learn much more tomorrow under these conditions, so the sensible decision is to save the car for the Catalunya Rally, which I’m really looking forward to.”

His co-driver Kaj Lindstrom added: “Some you win, some you lose and today was just a bit unlucky for us. In rallying, just the smallest things can put you out and finding the limit is all part of the learning process, particularly as this is only Kimi’s third World Championship rally on asphalt with this car. He’s put in some really promising performances under difficult circumstances, including a sixth-fastest time today. Now we’re going to concentrate on being as well-prepared as possible for the next round in Spain.”

The final day of the Rallye de France tomorrow takes competitors through Sebastien Loeb’s hometown of Haguenau at what seems set to be a Citroen party. It’s just as well that there is plenty of Red Bull in the fridge…

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RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 1

フランスは、フィンランドの文化において安定した場所を確立している。たとえば世界で3億2500万部を売り上げた有名なAsterix(※アステリックス、フランスコミックの人気キャラクター)は、キミ・ライコネンが疑う余地なく精通しているヘルシンキ・スラングを含む、フィンランドの4つもの地域方言で読むことができる。アステリックスは、古代フランスにおいて強力なローマ軍の占有に抵抗した、大きな口髭をたくわえた小さい勇敢なフランス兵士の物語を語る。今週末はキミの手にも、とても類似した仕事がある。ホームの領域をよく知っていて、何千ものファンによって応援されている強大な敵に直面している。キミには口髭はないが、彼には今年、レッドブルからの支援と同様に大きな決心がある。WRCの彼の初めてのフルシーズン。
キミは午前中、アルザスのスリッピーなアスファルトロードの向こうのセバスチャン・ロウブの裏庭で行われるラリー・ド・フランスにおいて、すべての信頼を必要とした。10月は冬を意味するので、本日のコンディションは寒くウエットであった。3回目のWRCアスファルトラリーであるキミにとっては理想的な状況ではなかった。それにもかかわらず、トラブルフリーで8つのステージを終え、キミは彼のシトロエンジュニアチームC4 WRCを、スクラッチもなく、全体の7番手で持ち帰った。
アイスマンは明日の8つのステージへ向けて準備ができており、彼はより暖かい天気を望んでいる。フィンランド人でさえ、時々寒いと感じるのである。

キミ・ライコネン: グリップが常にすごく変化していて、全てに慣れることは僕にとって簡単ではなかった。たぶん僕達は、午前中はちょっと慎重すぎたと思う。コースは泥と砂利が大量にあって、僕達の予想よりもものすごくスリッピーだった。最初の2台には明らかにアドバンテージがあった。その後はとても難しかったよ。でも僕達はミスをしなかった。これは重要なことだ。僕達は常に新しいことを学んでいる。ドイツでのアスファルトラリーはすごく平坦だったから、スリッピーなコンディションで下りのセクションをドライブするのは初めてだった。午後になっても、クルマに対して僕は完全には自信がなかった。何度もスライドしたし、ブレーキング下においても難しかった。でも僕達は、もう少し速く走りたかったけれど、適切なタイムを記録し続けた。明日もただ、こういう風に続けるだけだよ。

アステリックスには、オベリックス(Obelix)と呼ばれる助手(※のろまだが心根の優しい怪力男)がいるが、キミ・ライコネンは代わりにコドライバーのカイを頼りにできる。カイはガリアの戦士のように信頼できるが、いくらか小さく、軽く、より方向感覚に優れている。カイはフランスでの初日、難しいコンディション下におけるキミの進歩に喜んでおり、明日の更なるアクションを楽しみにしている。

カイ・リンドストローム: 私達がWRCで参加したアスファルト(ラリー)の中で、最もトリッキーな日だった。他のドライバー達と比べてキミには大きく経験が不足していることを考えれば、トップ8のステージタイムを記録し、全体の7番手で終えたことは素晴らしいリザルトだ。明日に向けてはいくつか考えがあるので、今日のように続けて、経験を確立し続ける計画だ。私は、私達が一日を通してミスをしなかったことを非常に喜んでいる。私達のゴールは確実にフィニッシュすることだ。

RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 1.
France has already developed a firm place in Finnish culture, as the world-famous Asterix books (which have sold 325 million copies worldwide) are available in no fewer than four regional dialects in Finland – including Helsinki slang, which Kimi Raikkonen would undoubtedly be familiar with.
Asterix tells the story of a brave little French soldier, with a big moustache, resisting the occupation of the mighty Roman army in ancient France. Kimi has quite a similar task on his hands this weekend, as he is up against massive local opposition who know their home territory intimately, cheered on by thousands of fans.
Kimi doesn’t have a moustache, but he does have a huge amount of determination as well as backing from Red Bull this year: his first full season of the World Rally Championship. He needed every bit of confidence on the Rallye de France this morning, held in Sebastien Loeb’s back garden over the slippery asphalt roads of Alsace.
October means winter, so conditions today were cold and wet: hardly an ideal backdrop for what was only Kimi’s third World Championship asphalt rally. Nonetheless, at the end of eight trouble-free stages, Kimi brought his Citroen Junior Team C4 WRC home in seventh place overall, with not a scratch on it. The ‘Iceman’ is now ready for action again over eight more stages tomorrow, and he is hoping for some warmer weather. Even Finns get cold sometimes.

“With the grip being really variable all the time, it wasn’t easy for me to get used to everything and we were probably a bit too careful in the morning,” said Kimi. “It’s been quite slippery with a lot of mud and gravel on the road; much more than we expected. The first two cars clearly had the advantage and after that it was really difficult. But we’ve made no mistakes, which was important. We’re learning new things all the time: it was the first time that we’ve driven in slippery conditions with downhill sections because on our last asphalt rally in Germany it was always flat. In the afternoon I wasn’t completely confident with the car; we were sliding a lot at the back and it was difficult under braking. But we’ve set decent times all day, although we would like to be a little quicker, and now we just need to continue like this tomorrow.”

Asterix has a sidekick called Obelix but instead Kimi Raikkonen can rely on his co-driver Kaj Lindstrom: who is as just as dependable as the Gaulish warrior, but smaller, lighter and with a much better sense of direction. Kaj has been pleased with Kimi’s progress on the difficult conditions of the opening day in France and the Finn is looking forward to more action tomorrow.

“This is certainly the most tricky day on asphalt that we have contested so far on the World Rally Championship, so to come out of it setting top-eight stage times and in seventh overall is a great result, given Kimi’s huge lack of experience compared to the other drivers here,” said Kaj. “We’ve got a few ideas about tomorrow, so the plan is to carry on like this and keep building up experience. I’m very pleased that we have had no mistakes at all today, and our goal is to get a solid finish.”

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RED BULL ON STAGE. RALLYE DE FRANCE – PREVIEW

フランスの国家的モットーは、コルシカで何年か行われた後にアルザスで初開催されるラリー・フランスで、今週末新たな領域の探索に踏み出すレッドブルドライバー、キミ・ライコネンにとってよいものになるだろう。
自由: WRCの新しいラウンド、ブルガリアで素晴らしいペースを示した後、キミは彼が最もよく慣れ親しんだ路面での能力を示して構わない。正確に言えば、彼が最もよく知らない路面でもあるが。
平等: キミは偉大なセバスチャン・ロウブと同じシトロエンC4 WRCをドライブする。この男は2004年以来、アスファルトでは無敗である。同じ記録をシトロエンも持っている。これは密封された路面に打ち勝つクルマだ。
友愛: キミは、ホームイベントとおそらくロウブの7回目のドライバーズタイトルを祝うシトロエン、そしてレッドブルファミリーの一員になる。ラリーはロウブの地元であるアルザスを通り抜けるので、そこではレッドブルカクテルでのパーティが繰り広げられるに違いない。

これは別として、キミは何を期待すべきかというアイディアがほとんどない。しかし彼は2週間前に、今週末で出会うことになるものと類似したステージを含むRallye Vosgienで勝利を収めることにより、ラリーウィナーの一員に加わった。経験は今年のキミにとっての全てである。これがC4での10回目のWRCイベントである彼は、残りのWRCフィールドに臨むとき、セバスチャン・ロウブの裏庭で得る知識が彼の助けになるだろうことを期待している。

キミ・ライコネン: 簡単でないことは確かだけど、僕達がフランスでいいリザルトを獲得できるよう期待している。ブルガリアでのようなペースをトップ5で見せることができればすごくいいだろうね。問題は、ルートがどんな風になっているか何も知らない時に、結果を予測するのはいつだって難しいということ。だから、ペースノートを可能な限り最高なセットにするために、僕達はレッキにただ最大限に集中するだけだ。僕達はシーズンの初めからあらゆるエリアで進歩してきたし、いま僕はもっと快適に感じている。今週末も、僕達の前進を続けたいと思っているよ。フランスはシトロエンにとってすごく重要なイベントなのははっきりしているし、とても楽しくなりそうだ。フェラーリをモンツァでドライブするのにちょっと似てるよ!

コドライバーのカイも週末を楽しみにしているが、彼はフランス革命には期待していない。

カイ・リンドストローム: 我々は段階的に学習している。私は、これがキミのラリーの最初の年だということを人々はときどき忘れているような気がする。以前に何の経験もない状態でベストなドライバー達と競争する、非常に高いレベルまで一直線に到達できる者はいない。キミはとてもよくやっている。私は、彼がフランスでまた進化できると確信している。アスファルトは確かに彼が他よりもよく知っている路面だ。キミがステージで才能を最大限に発揮できるよう、レッキでいいペースノートを作ることに一緒に取り組むつもりだ。

ラリー・フランスは、欧州議会の中心地であり、ドイツのデュイスブルグに続いてライン川で2番目に大きな港をもつ、ストラスブールを拠点として行われる。

RED BULL ON STAGE. RALLYE DE FRANCE – PREVIEW KIMI R.
The French national motto will be a good one for Red Bull driver Kimi Raikkonen as he discovers new territory on the Rallye de France this weekend: the first time that the event is being run in Alsace after several years in Corsica.
Liberty: After showing great pace on the last all-new round of the World Rally Championship, in Bulgaria, Kimi is free to demonstrate just what he is capable of on the surface that he is most familiar with. Or, to be accurate, the surface that he is least unfamiliar with.
Equality: Kimi will be driving the same Citroen C4 WRC as the great Sebastien Loeb, who has been undefeated on asphalt since 2004. The same record stands for Citroen, which is the car to beat on sealed surfaces.
Fraternity: Once more, Kimi will be part of the extended Red Bull and Citroen family as it celebrates its home event and very possibly a seventh consecutive drivers’ title for Loeb. The rally runs through Loeb’s native Alsace, so there’s bound to be a good party with plenty of Red Bull cocktails afterwards.

Apart from that, Kimi has little idea of what to expect, although he did join the ranks of rally winners two weeks ago by triumphing on the Rallye Vosgien: a small national event in France that contains similar stages to those he will see this weekend.
Experience is what it is all about for Kimi this year, and he is hoping that the knowledge he gained in Sebastien Loeb’s back garden will help him when he faces the rest of the WRC field on what will still only be his 10th World Rally Championship event in the Citroen C4 WRC.

“It’s not easy, that’s for sure,” said Raikkonen. “But I’m hoping that we can have a good result in France. If we can show the same sort of pace like we did in Bulgaria, in the top five, then that would be really good. The problem is that it’s always hard to predict a result when you don’t know anything about what the route is going to be like, so we’ll just concentrate very hard on the recce to end up with the best set of pace notes possible. Generally we’ve improved in every area since the start of the season and I feel a lot more comfortable now, so we’re hoping to continue our progress this weekend. France is obviously a really important event for Citroen so I’m sure it’s going to be a lot of fun: a bit like driving for Ferrari at Monza!”

Co-driver Kaj Lindstrom, who has sat alongside Kimi since the Finn made his world rally debut in a Super 2000 car on the Rally Finland last year, is also looking forward to the weekend, although he’s not expecting a French revolution.

“We’re learning step by step; I think sometimes people forget that this is only Kimi’s first year in rallying and that nobody has ever walked straight into the very top level to compete against the very best with no experience before,” said Kaj. “Kimi’s been doing very well, and I’m sure that he can improve again in France. Asphalt is obviously a surface that he knows a bit better, and together we’ll be working on putting together a good set of pace notes during the recce so that Kimi can make the most of his talent on the stages.”

Rallye de France is based in Strasbourg: the seat of the European Parliament and the second-largest port on the Rhine River, after Duisburg in Germany.

PREVIEW: CITROËN JUNIOR TEAM AT RALLYE DE FRANCE.
Kimi Räikkönen is becoming more and more competitive with every stage that he drives in the Citroën C4 WRC, and he was able to take the wheel of the car again recently at the Rallye Vosgien. The 2007 Formula One World Champion claimed his first rally victory on this former round of the French Rally Championship.
“We came to the rally to accumulate more kilometres of experience on asphalt,” explained Kimi. “It was more useful than a straightforward test, as it allowed us to try out quite a variety of special stages. The level in the World Rally Championship now is so high that you cannot afford to lose a single second. So you have to be completely ready from the very start. From what I have heard, the roads we have driven on during that practice event will be very similar to what we will find on the Rallye de France itself. It’s very positive to be able to prepare for a rally in this way.”
The Finn usually feels comfortable on asphalt, having set his first fastest stage time on the World Championship at the Rallye Deutschland. He will also have the advantage of competing on a rally that is brand new to everyone.
“This was the case in Turkey and in Bulgaria, both of which went well for us,” he added. “When we have the same amount of experience as the other crews, it’s definitely easier for us to be on the pace. Once again, this is proof that the key to it all is to stay patient and build up as much experience as possible.”

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