RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 2

30年以上続いたコルシカの後に、ラリー・ド・フランスはアルザスで開催されている。しかしキミ・ライコネンのシトロエンチームの同僚であるセバスチャン・ロウブは、Alsatianとして有名なだけではない。キミが住んでいるスイスと、ドイツとの間に押し込まれているこの小さな州は、フットボールの監督であるアーセン・ベンゲル(※アーセナルFC監督)や、ミシェル・プラティニ(※元フランス代表選手、UEFA会長)などのスポーツ界のスターも輩出している。ジャーマンシェパードとして知られているAlsatian dogの成り立ちについては言及しない(※イギリスでは大戦後の反独感情からAlsatianと呼ばれた)。
ラリーの初日、キミはグリップに苦しんだが、彼のフロントにいるドライバー達がコースにほこりを撒き散らしたので、各ステージは泥レスリングのアリーナのようだった。グリップの量は、マシンガンを持ったチンパンジーと同じように予想できるようになった。しかし、キミは全体の7番手で切り抜けるために、彼の神経を保った。DAY 2でも同じく、泥だらけの問題は存在した。より多くのコーナー・カッティングを特徴とするタイトで曲がりくねったブドウ園のステージ。これらは、8月にキミがWRC初めてのステージファステストを記録したラリードイツのステージと異なってはいなかった。
DAY2の2つ目のステージの途中で、スリッピーなコーナーでおよそ20km/hほどでコースアウトするまで、アイスマンは湿っぽい道で堅実な前進を続けていた。そこには観客は多くなかったので、クルマが引き上げられた時は、30分以上を失っていた。キミは、最後から2番目のステージにおいてコーナーの外側で再びスタックし決定的に彼のDAYを終えるまで、その後も走り続けた。キミは今月行われるスペインでのラリーを前に、彼のC4に損害を与える危険を冒さないことを決定したので、明日スーパーラリー規定の適用下で復帰しない。

キミ・ライコネン: ただ、ばかばかしい。高速コーナーでは何の問題もなかったのに、低速コーナーで苦しむなんて! 今日はすごくたくさん泥があってグリップが少ししかなかった、普通のアスファルトラリーとは違っていた。クルマは、2つのインシデントの後も少しのダメージも受けていなかったけれど、オーダーからこれほど離れてしまっては、同じモチベーションをしっかりと持ち続けることはできないし、これが物事を難しくさせてしまう。ただ僕達はかなり学習した。この経験をしたことは本当に有意義だった。こういうコンディションで明日より学習できるとは僕は思わない。すごく楽しみにしているカタロニアのラリーに向けて、クルマを温存することが分別ある決断だと思う。

カイ・リンドストローム: 勝つこともあれば負けることもある(Some you win, some you lose)。今日は私達にとって少し不運だった。ラリーでは、ほんの小さな出来事がリタイアの原因になることがある。限界を見つけることが、学習のプロセスにおけるすべてだ。特にキミにとってはこれが、このクルマでのたった3回目のWRCアスファルトラリーなのだから。彼は困難な状況下で、6番手タイムを含む本当に有望なパフォーマンスを見せた。私達はスペインでの次のラウンドに向けて、できるだけよく準備を進めることに集中するつもりだ。

明日ラリー・ド・フランスの最終日は、シトロエンのパーティがセットされているであろうセバスチャン・ロウブの故郷、Haguenauを通ってドライバー達を連れて行く。当然、冷蔵庫の中にはたくさんのレッドブルが待っているだろう。

RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 2.
After more than 30 years in Corsica, the Rallye de France is being run in Alsace but Kimi Raikkonen’s Citroen colleague Sebastien Loeb is not the only famous Alsatian out there.
This tiny French province, tucked into a corner of Germany and Kimi’s adopted home of Switzerland, has also produced football manager Arsene Wenger as well as other sporting stars such as Michel Platini. Not to mention generations of Alsatian dogs, also known as German Shepherds.
Kimi struggled with grip on the first day of the rally, largely due to the cars in front of him sprinkling so much dirt onto the road that the stages looked like a mud-wrestling arena. This made the amount of grip as predictable as a chimpanzee with a machine gun, but Kimi still kept his nerve to skate to seventh overall.
The same muddy problem existed on day two, which featured even more corner-cutting on the tight and twisty vineyard stages. These were not dissimilar to those on the Rally Germany, where Kimi set his first World Rally Championship fastest stage time in August.
‘The Iceman’ was making solid progress on the damp roads until he got caught out by a slippery corner halfway through the second stage of the day, taken at about 20kph. The car became beached in a place where there were not many spectators and he lost more than half an hour trying to get back on the road. Kimi continued right up to the penultimate stage today before definitively ending his day’s work when the car got stuck again on the outside of a corner. The Red Bull driver will not return under the SupeRally regulations tomorrow, as he has decided not to risk damaging his Citroen C4 further prior to next rally in Spain later this month.

“It was just a stupid thing,” said Kimi. “We’ve not had any problems during the fast corners on the rally, so it’s really silly that we suffered in the slow ones! There was just so much mud and so little grip today that it wasn’t like a normal asphalt rally. The car did not sustain any damage during either of our two incidents, but obviously when you are running so far down the order you don’t have exactly the same motivation and that makes things quite difficult. We still learned a lot though and it has been really useful to have had this experience. I don’t think we’re going to learn much more tomorrow under these conditions, so the sensible decision is to save the car for the Catalunya Rally, which I’m really looking forward to.”

His co-driver Kaj Lindstrom added: “Some you win, some you lose and today was just a bit unlucky for us. In rallying, just the smallest things can put you out and finding the limit is all part of the learning process, particularly as this is only Kimi’s third World Championship rally on asphalt with this car. He’s put in some really promising performances under difficult circumstances, including a sixth-fastest time today. Now we’re going to concentrate on being as well-prepared as possible for the next round in Spain.”

The final day of the Rallye de France tomorrow takes competitors through Sebastien Loeb’s hometown of Haguenau at what seems set to be a Citroen party. It’s just as well that there is plenty of Red Bull in the fridge…

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