RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 1

フランスは、フィンランドの文化において安定した場所を確立している。たとえば世界で3億2500万部を売り上げた有名なAsterix(※アステリックス、フランスコミックの人気キャラクター)は、キミ・ライコネンが疑う余地なく精通しているヘルシンキ・スラングを含む、フィンランドの4つもの地域方言で読むことができる。アステリックスは、古代フランスにおいて強力なローマ軍の占有に抵抗した、大きな口髭をたくわえた小さい勇敢なフランス兵士の物語を語る。今週末はキミの手にも、とても類似した仕事がある。ホームの領域をよく知っていて、何千ものファンによって応援されている強大な敵に直面している。キミには口髭はないが、彼には今年、レッドブルからの支援と同様に大きな決心がある。WRCの彼の初めてのフルシーズン。
キミは午前中、アルザスのスリッピーなアスファルトロードの向こうのセバスチャン・ロウブの裏庭で行われるラリー・ド・フランスにおいて、すべての信頼を必要とした。10月は冬を意味するので、本日のコンディションは寒くウエットであった。3回目のWRCアスファルトラリーであるキミにとっては理想的な状況ではなかった。それにもかかわらず、トラブルフリーで8つのステージを終え、キミは彼のシトロエンジュニアチームC4 WRCを、スクラッチもなく、全体の7番手で持ち帰った。
アイスマンは明日の8つのステージへ向けて準備ができており、彼はより暖かい天気を望んでいる。フィンランド人でさえ、時々寒いと感じるのである。

キミ・ライコネン: グリップが常にすごく変化していて、全てに慣れることは僕にとって簡単ではなかった。たぶん僕達は、午前中はちょっと慎重すぎたと思う。コースは泥と砂利が大量にあって、僕達の予想よりもものすごくスリッピーだった。最初の2台には明らかにアドバンテージがあった。その後はとても難しかったよ。でも僕達はミスをしなかった。これは重要なことだ。僕達は常に新しいことを学んでいる。ドイツでのアスファルトラリーはすごく平坦だったから、スリッピーなコンディションで下りのセクションをドライブするのは初めてだった。午後になっても、クルマに対して僕は完全には自信がなかった。何度もスライドしたし、ブレーキング下においても難しかった。でも僕達は、もう少し速く走りたかったけれど、適切なタイムを記録し続けた。明日もただ、こういう風に続けるだけだよ。

アステリックスには、オベリックス(Obelix)と呼ばれる助手(※のろまだが心根の優しい怪力男)がいるが、キミ・ライコネンは代わりにコドライバーのカイを頼りにできる。カイはガリアの戦士のように信頼できるが、いくらか小さく、軽く、より方向感覚に優れている。カイはフランスでの初日、難しいコンディション下におけるキミの進歩に喜んでおり、明日の更なるアクションを楽しみにしている。

カイ・リンドストローム: 私達がWRCで参加したアスファルト(ラリー)の中で、最もトリッキーな日だった。他のドライバー達と比べてキミには大きく経験が不足していることを考えれば、トップ8のステージタイムを記録し、全体の7番手で終えたことは素晴らしいリザルトだ。明日に向けてはいくつか考えがあるので、今日のように続けて、経験を確立し続ける計画だ。私は、私達が一日を通してミスをしなかったことを非常に喜んでいる。私達のゴールは確実にフィニッシュすることだ。

RALLYE DE FRANCE – KIMI RÄIKKÖNEN AND LEG 1.
France has already developed a firm place in Finnish culture, as the world-famous Asterix books (which have sold 325 million copies worldwide) are available in no fewer than four regional dialects in Finland – including Helsinki slang, which Kimi Raikkonen would undoubtedly be familiar with.
Asterix tells the story of a brave little French soldier, with a big moustache, resisting the occupation of the mighty Roman army in ancient France. Kimi has quite a similar task on his hands this weekend, as he is up against massive local opposition who know their home territory intimately, cheered on by thousands of fans.
Kimi doesn’t have a moustache, but he does have a huge amount of determination as well as backing from Red Bull this year: his first full season of the World Rally Championship. He needed every bit of confidence on the Rallye de France this morning, held in Sebastien Loeb’s back garden over the slippery asphalt roads of Alsace.
October means winter, so conditions today were cold and wet: hardly an ideal backdrop for what was only Kimi’s third World Championship asphalt rally. Nonetheless, at the end of eight trouble-free stages, Kimi brought his Citroen Junior Team C4 WRC home in seventh place overall, with not a scratch on it. The ‘Iceman’ is now ready for action again over eight more stages tomorrow, and he is hoping for some warmer weather. Even Finns get cold sometimes.

“With the grip being really variable all the time, it wasn’t easy for me to get used to everything and we were probably a bit too careful in the morning,” said Kimi. “It’s been quite slippery with a lot of mud and gravel on the road; much more than we expected. The first two cars clearly had the advantage and after that it was really difficult. But we’ve made no mistakes, which was important. We’re learning new things all the time: it was the first time that we’ve driven in slippery conditions with downhill sections because on our last asphalt rally in Germany it was always flat. In the afternoon I wasn’t completely confident with the car; we were sliding a lot at the back and it was difficult under braking. But we’ve set decent times all day, although we would like to be a little quicker, and now we just need to continue like this tomorrow.”

Asterix has a sidekick called Obelix but instead Kimi Raikkonen can rely on his co-driver Kaj Lindstrom: who is as just as dependable as the Gaulish warrior, but smaller, lighter and with a much better sense of direction. Kaj has been pleased with Kimi’s progress on the difficult conditions of the opening day in France and the Finn is looking forward to more action tomorrow.

“This is certainly the most tricky day on asphalt that we have contested so far on the World Rally Championship, so to come out of it setting top-eight stage times and in seventh overall is a great result, given Kimi’s huge lack of experience compared to the other drivers here,” said Kaj. “We’ve got a few ideas about tomorrow, so the plan is to carry on like this and keep building up experience. I’m very pleased that we have had no mistakes at all today, and our goal is to get a solid finish.”

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