WRC Pirelli driver blog – Kimi Raikkonen blog 2

Blog two: Friday 2 April. 1800hrs.
何か言うと最終日にバッドラックを呼びそうだから、何も言いたくないんだけど、ここまでは僕達はとてもよくやっていると思う。ラリーの前に特別なプレッシャーを感じたことはない。だけどメインの目的は経験を得ることで、今やっていることだ。
最終日が残っているので、僕達にはまだ長い道のりがある。そして、タフなステージと暑い気候が、大きなチャレンジになることは間違いない。だけど暑い気温にはF1で慣れているので、問題ではない。今週末はマレーシアグランプリだと前に誰かに言われたんだけど、それまで僕は分からなかったんだ。
今のところ、僕はラリードライバーだから、過去も将来も考えていない。みんなが僕に訊き続けるとしてもね。確かに、どこかの時点で次にすることについての決定をする必要があるけど、早くても今年の後半まではないよ。あらゆることが可能だけれど、どんな判断をする前にも、僕がラリーでどうやっていけるか知る必要がある。今のところ僕はスタートしたばかりだけれど、これまで本当に楽しんでいるよ。
ヨルダンで一番驚いたのは、午前中に走った時と、午後に2回目に走った時でステージがすごく変わることだ。2回目はもっとグリップがあるから、2つの違うラリーを走っているみたいだよ。だけど、コースを1回見ているから、2回目の時はもっと自信をもって走ることができる。
これは、ラリーではどれだけ経験が大切かということを示している。最初から僕はそれを分かっていた。優勝しようなんて考えていない。ざっと、僕が考えていたような位置にいるよ。幸運にも、今のところここでは大きなミスは犯していない – スピンとオーバーシュートは少しやったけどね – これは、必要な経験を僕達が着実に積み上げていることを意味している。
そうは言っても、僕にとってはまだトリッキーだよ。全く新しいドライビングスタイルと、(F1とは)完全に異なるクルマのセットアップとを学んで、ペースノートを最大限に利用する方法を見つけているところだ。たくさんの情報があって吸収しきれないくらいだ。これが簡単なことだったら、みんなやってると思うよ。

Blog two: Friday 2 April. 1800hrs.
“I don’t want to say anything that might bring me bad luck on the final day, but it’s actually gone quite well for us so far in Jordan. I wasn’t feeling any particular pressure before the rally – there’s no point – but the main thing was to get experience and now this is coming.

There’s still a long way to go as we have the final day left, and that’s sure to be another big challenge with some tough stages and hot weather. But I’m used to warm temperatures in Formula One, so that’s not a problem. Somebody actually pointed out to me earlier that it was the Malaysian Grand Prix this weekend; I hadn’t even realised until it was mentioned.

The way I see it is that for now I’m a rally driver so I’m not thinking about the past or the future, even though people keep asking me. Obviously at some point I need to take a decision about what I do next, but that won’t be until the second half of the year at the earliest. Everything is possible, but I need to know how I will get on in rallying before I take any decisions. For now I have only just started and so far I am really enjoying myself.

The thing that has surprised me most about Jordan is how much the stages change from the first run in the morning to the second run in the afternoon. It’s almost like two different rallies because there is a lot more grip the second time. But also I find that I have a lot more confidence during the second run, because I have seen the roads before.

It just goes to show how important experience is in rallying. I knew it from the start: we were never going to win overnight so we are roughly where I thought we would be. Luckily we’ve not made any big mistakes here so far – just a couple of spins and an overshoot – and that means we are steadily able to build up the experience we need.

Having said that, it’s still very tricky for me. I’ve got a whole new style of driving to learn and a completely different way to set up the car, as well as finding out how to get the best out of the pace notes. There’s a lot of information to soak up in not much time. But I suppose if it were easy, everyone would do it…”

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