This ice man doesn’t melt… ライコさんごきげん!
Blog three: Wednesday 7 April. 0900hrs.
いま振り返ってみると、シーズンが始まる前に、僕が初めてのドライバーズポイントをヨルダンで記録する、って言われてたら、すごく驚いたと思う。これまでに参加したラリーのうち、これは一番難しかった。でも8位でフィニッシュ、4ポイント獲得して終わったんだ。
ラリーというものは、学べば学ぶほど、よく分からなくなるスポーツのひとつのように思える。解決すべき問題を抱えていると考えたとき、よりどのくらい遠くに行かなければならないかを理解するということ。
だけど実は、これが僕が想像した通りなんだ。セバスチャン・ロウブみたいな人がF1に来てもすぐフロントを争うなんて期待しないように、僕も参加してすぐにトップを争えるとは思っていなかった。ほとんどのドライバーは自然とじれったく思う – 今すぐ全てを手に入れたいって。でも、何かを最初からスタートする時、その衝動をコントロールしなければならないんだ。
僕は本当に、はじめからもう一度学習するプロセスを楽しんでいるよ。F1の最初の頃みたいに。僕にとってF1が退屈になったということではない。だけど、何かにすごく慣れて、もし十分に長い間それをやっていたとして、大きな転換を必要としていた時、ラリーはそれを与えてくれた。
将来に関しては…誰が知っているだろう?僕はそれさえも考えていない。あるポイントで、多分今年の真ん中くらいだと思うけど、次に何をするか考え始めなければならないだろう。でもその時までは心配する意味がない。当面は、今やっていることについてハッピーだと言おう。ラリーは子供の頃からの僕の夢だった。いま僕は夢を実現するチャンスを得ているんだ。どのくらいの人がそうやって言える?モータースポーツというのは常にすごくプレッシャーをかけられていて商業的なものだ。自分にとって一番楽しかったからっていう、一番最初に始めた理由を簡単に忘れてしまうくらいに。僕にとって、今年は全部そのためにある。
ヨルダンよりも少し僕達向きだと思っているトルコラリーの前に、少し休みをとるよ。路面はもっと一貫していると聞いているし、それは僕にとってすごく助けになるだろう。だけど気温は同じくらいか、もっと暑くなるかもしれない。すごく汗をかくけど、特に問題ではないよ。大体は気がつかない。こっちのアイスマンは溶けないしね…
最後に ;) ってついてるふいんき!!
Blog three: Wednesday 7 April. 0900hrs.
Looking back on it now, I think I would have been quite surprised if somebody had told me before the season that the first drivers’ points I would score would come in Jordan. Of all the rallies I did so far it was the most difficult, but still I ended up with four points for finishing eighth.Rallying seems to be one of these sports where the more you learn, the less you know. What I mean is that just when you think you have one problem solved, you realise how much further you have to go.
But actually, this is exactly how I imagined it would be. I never expected to come in and be straight into the front, just as I wouldn’t expect somebody like Sebastien Loeb to come into Formula One and be straight at the front. Most drivers are naturally impatient – you want everything, now. But when you start something from the beginning, you have to control that impulse.
I’m actually enjoying the process of learning all over again; it’s like my early days in Formula One. It’s not that Formula One got boring for me, but you get very used to something if you do it for long enough, and rallying has given me a great change of scene at a time when I needed it.
As for the future…who knows? I’m not even thinking about it. At some point in the year, maybe halfway through it, I’ll have to start thinking about what to do next, but until then there’s no point in worrying about it. Let’s just say that for the moment I’m very happy doing what I’m doing. Rallying has always been a dream of mine since I was a kid, and now I get the chance to live my dream. How many people can say that? Motor sport is so pressured and commercial all the time, that it’s easy to forget the reason why you started to do it in the first place; because it’s the most fun you can have. This year is all about that for me.
I have a bit of time off now before the Rally of Turkey, which I think should be a slightly more straightforward event for us than Jordan. From what I hear the surfaces there should be more consistent, which will help me a lot, although the temperatures are going to be the same – or maybe even hotter. Although I sweat quite a lot that’s never really bothered me: I mostly don’t notice it. This ice man doesn’t melt…