キミさんが最終SSSで最速を出したため(上位陣はマターリだったと思われる)、上から下までドイツでカンパーイ!!な内容であります。「Prost!」のギャグわろた ↓
RED BULL ON STAGE – WITH KIMI AS A WINNER…
ラリードイツのタフな3日間を終えて、クルーは全員落ち着き、リラックスして、ビールを楽しむことができる。ドイツはそれをするために適切な場所だ:ドイツ人より多くのビールを飲むのは、チェコ人とアイルランド人だけである。去年、たとえばフィンランド人は85Lを飲んだのに対し、平均的ドイツ人は115.8Lのビールを飲んだ。リストの最下位はインドで、住民が1年間に平均して飲むビールの量はたったの0.6Lである。世界での1人当たりの平均アルコール消費量を見るならば、1つの明確な勝者がいる。それは、驚くべきことに、ルクセンブルクである。この小さな州はTrierから30分ほどのところに都合よく位置しているので、今夜の素晴らしいパーティを皆が期待している。
ラリーの最終ステージで初めてのステージファステストタイムを出したキミ・ライコネンには、明るい振る舞いへの他の理由がたくさんある。Trier city centreの何千人ものファンの前でキミは、Circus Maximus SSSを他の誰よりも速くすっ飛ばした(blasted)。二輪の戦車がかつて競争したローマ時代の影を残す場所で、キミは、彼が未だにサーキットのキングであることを示した。それだけでなく彼は、WRCでのわずか2回目のアスファルトラリーにおいて、4秒未満で6位を逃したものの、6ポイント獲得の7位へ向けて、堅実なランを楽しんだ。
ドイツは、典型的なアスファルトイベントではない。イベントは非常に異なっている3日間から成り、狭くて曲がりくねったブドウ園の道から、元々は戦車のテストのために設計されたでこぼこのコンクリートのトラックまで、広きにわたる。異なるタイプの路面の全てについて知識を強化するチャンスを得るよりもむしろ、アイスマンは1つの新しい状況から常にプッシュされていた。他のドライバー達と比べて経験が劇的に不足していることと戦わなければならないにもかかわらず、いつも通り彼は、よく知られているその冷静さで対処した。例えば、今回もラリードイツで優勝したセバスチャン・ロウブは、キミがWRCイベントでC4 WRカーをドライブしたのと同じ回数(8回)優勝している!
「(それで)経験が重要だってことがわかるだろう。でも、僕達にとっての今年の目標は、ラリードライバーであるための基本的な知識を確立すること。F1からアスファルトラリーへ行くのは簡単だと考える人がいるかもしれないけど、全然違うんだ。レーストラックみたいなSSSは別としてね!路面は常に変化している、これはペースノートと、全部違うコーナーと一緒で、慣れるのが最も難しいもののうちの一つだ。だけど全体的には、すごくポジティヴな経験だった。(最終)ステージでトップを獲れて嬉しかった」
キミは順調にラリーを進めたというわけではない。今朝にはオーバーシュートがひとつあり、彼の要求に対してセットアップは完全ではなかった。しかし、2007年のF1チャンピオンは、大きなミスをせずに、将来へ向けて重要であるいくつかの大切なレッスンを学習したので、ラリードイツを終えて彼の仕事に満足しているだろう。
去年キミがラリーデビューしてから彼の隣にいるコドライバーのカイ・リンドストロームは、二人が一貫してタイムを改善していけた進歩に非常に喜んでいる。
「私達は正しい道の上にいる。あらゆるラリーでよくなってきているが、私達は学習曲線を急上昇しているところだ。ここで作ったペースノートは非常によいものだった。小さなミスをして、可能であった6位のポジションを犠牲にしてしまったのは残念だが、しかしこれは経験に由来する仕方のないことだ。私達にとってここは初めてだったが、明らかにハッピーであり、ステージで勝ったことも讃えることができる」
そういうわけで、クルーは自分達で勝ちえたビールを飲むことができる。ドイツ語で「Prost!」(…フランス人のレーシングドライバーではない)
CITROËN JUNIOR TEAM, ADAC RALLYE DEUTSCHLAND – DAY 3
完全にコントロールされたラリードイツの終わりに、シトロエンジュニアチームはアスファルトのWRCイベントにおいて初めて表彰台を獲得した。
キミ・ライコネンとカイ・リンドストロームは7位でフィニッシュし、WRCで初めてのステージファステストを記録した!
ラリーの3日目で最終日となるこの日は、85.69kmがメニューとなった。06:15にスタートし、Trierでは若干の小雨が降っていたが、コースは朝のうちはドライのままだった。
キミ・ライコネンとカイ・リンドストロームは、最終日を少しソフトすぎるセットアップでスタートした。
「2つのジャンクションを行き過ぎてしまって、すごくタイムをロスしてしまった」
クルーは最後までハードにプッシュし続け、最終ステージのCircus Maximus Trier(SS19)においてファステストステージタイムを記録した。
「ポジションを失うことになった朝のミスについて、すごくがっかりしている。でも、土曜日と日曜日のステージを楽しんだよ。僕達は経験を重ね続けている、これはとても大事なことだ」
RED BULL ON STAGE – WITH KIMI AS A WINNER…
After three tough days of the Rallye Deutschland, all the crews can sit back, relax, and enjoy a beer. Germany is the right place to do it: only the Czechs and the Irish drink more beer than the Germans.Last year, the average German drank 115.8 litres of beer while the Finns, for example, could only manage 85 litres each. At the bottom of the list is India, whose inhabitants on average drink just 0.6 litres of beer over the course of one year.
If you look at average alcohol consumption, per head, all over the world though there is one clear winner – and that, surprisingly, is Luxembourg. Conveniently, the tiny state is located less than half an hour away from Trier, the home of the Rallye Deutschland, so everybody is assured of a good party tonight.
Kimi Raikkonen has plenty of other reasons to be cheerful, after claiming his first ever fastest stage time on the final stage of the rally. Kimi blasted through the ‘Circus Maximus’ superspecial stage faster than anyone else, in front of thousands of fans in Trier city centre. In the shadow of Roman remains where chariots once raced, Kimi showed that he is still king of the circuits.
Not only that but he enjoyed a solid run to seventh place and six points on only his second-ever WRC asphalt rally, having missed out on sixth by less than four seconds. Germany was no typical asphalt event either: the event contains three very different days, ranging from narrow and twisty vineyard roads to rough concrete tracks that were originally designed for testing tanks. Rather than getting a chance to consolidate his knowledge of all the different surfaces, “the Iceman” was constantly thrust from one new situation into the next. As usual though, he absorbed it with the coolness he has become famous for – despite having to contend with a dramatic lack of experience compared to all the other drivers.
For example, Sebastien Loeb has now won the Rallye Deutschland exactly the same number of times (eight) that Kimi has driven a Citroen C4 World Rally Car on a WRC event!
“It goes to show that experience is important,” says Kimi. “But that’s the objective for us this year: we want to build up the basic knowledge of how to be a rally driver. Some people might think it’s easy to go from Formula One to an asphalt rally, but it’s completely different: apart from maybe the superspecial stage, which is more like a racing track! The surfaces are changing all the time and that’s one of the most difficult things to get used to, along with the pace notes and all the different corners. But generally it’s been another very positive experience, and it was nice to win a stage as well.”
Kimi’s path wasn’t entirely smooth: he had an overshoot this morning and found that the set-up wasn’t perfect for his requirements. But the 2007 Formula One World Champion can be very pleased with his work at the end of the Rallye Deutschland as he avoided major mistakes and learnt several important lessons that will be crucial for the future.
Co-driver Kaj Lindstrom, who has been alongside Kimi since he made his rally debut last year, was also pleased by the progress that the duo made by improving their times consistently. “We are on the right road: with every rally we get better but we are climbing a very steep learning curve,” he pointed out. “The pace notes we made here were really good: unfortunately we had a couple of small mistakes that cost us what would have been a comfortable sixth place, but it’s just one of those things that comes with experience. For our first time here, we can definitely be happy – and we can also celebrate winning a stage.”
So now the crew can take a well-earned beer. ‘Prost!’ as they say in Germany (and they don’t mean the French racing driver)…
CITROËN JUNIOR TEAM, ADAC RALLYE DEUTSCHLAND – DAY 3
At the end of a perfectly-controlled Rallye Deutschland, the Citroën Junior Team scores a podium for the first time on an asphalt FIA World Rally Championship event. Sébastien Ogier and Julien Ingrassia are third behind the two factory Citroën C4 WRCs. Kimi Räikkönen and Kaj Lindström finish seventh, having claimed their first fastest stage time in the WRC!
On the third and final day of the rally, there were 85.69 competitive kilometres on the menu. As the cars were getting underway, at 0615, some light rain fell on Trier. Nonetheless, the roads remained dry throughout the morning.
Kimi Räikkönen and Kaj Lindström started the final day with a set-up that was a little too soft. “I overhot two junctions and we lost a lot of time,” recounted the Finn. The crew continued to push hard right up to the end, setting their first fastest stage time on the final Circus Maximus Trier stage (SS19).
“I’m disappointed at having made the mistake in the morning that cost us a place, ” said Räikkönen. “But I enjoyed the stages on Saturday and Sunday. We’re continuing to rack up experience and that’s very important.”