Raikkonen: “raining like crazy”

“When it rains here, it tends to fall very hard, raining like crazy for about half an hour, then it stops and the track dries very quickly, so let’s wait and see what happens this weekend, It can be tricky, especially for qualifying.”
“Malaysia is a different challenge so anything could happen, but I would keep in mind that, without my mistake in Melbourne, we could have had a good result, rather than miss out on points. That was only the first race and there are still lots of races to go. It’s too early to say on Thursday, so let’s wait at least until after Friday practice, to get a clearer picture.
“We use KERS all the time, in testing over the winter and all through the first race and we plan to use it all season long. We use it in whatever way we think is best and I would say we do so mainly to get a good lap time, but of course it can also be used to attack or to defend. I am not sure if KERS will be more of an advantage here than in Australia. I think this track could suit us better and I hope we will find that we have more speed here and will be able to challenge and be front runners this weekend. This track has many unique characteristics, even if compared to Melbourne it what we consider a “normal” circuit, but the heat, humidity and chance of rain means that anything can happen here. But usually, this circuit produces a different order among the teams to the one in Albert Park, which always produces strange results.”
“Again it is a late race and although it should be okay in terms of visibility, there is usually a bigger chance of rain later in the day, just at the time we should be racing,”
“As for the tyres, we have different tyres here, including a Hard compound which we have never used before, so we will have to see how that works out. The Hards seem to work quite well, but it takes time to get them working properly, but the softer one, once it goes off, that’s it and you cannot make it work properly again. But we don’t really know what to expect here.”

ここで雨が降るときは、とてもハードになる傾向がある。おかしいくらいの雨が半時間くらい降って、雨がやむとトラックは素早く乾く。だから今週末どうなるかは静観するしかない。トリッキーになるだろうね。特に予選では。
マレーシアは(メルボルンとは)異なるチャレンジで、何でも起こり得る。だけど、メルボルンで僕のミスさえなければいい結果を得られたことを心にとめておくよ。ポイントを失ったことよりはね。1戦目が終わっただけだし、まだたくさんのレースが残っている。木曜日に何か話すのは早すぎるから、金曜日のプラクティスの後によりクリアーな状況を得られるのを待とう。
僕達は常にKERSを使う。冬のテストから始まって1戦目から、シーズンの間中ずっと使う予定だ。僕達はそれがベストだと考えるかぎりKERSを使うし、いいラップタイムを得るためなんだ。だけど、もちろんアタックやディフェンスのためにも使うことができる。オーストラリアよりもここの方がKERSで利点を得られるかどうかは分からない。このトラックは僕達にはよりフィットしていると思うし、よりスピードを得られると期待している。今週末はチャレンジして、フロントランナーになれるだろう。このトラックには多くのユニークな特徴がある。メルボルンと比べて「普通の」サーキットだけど、暑さ、湿度、それに雨は、ここでは何でも起こり得るということを意味している。でもふつうはこのサーキットは、常に変な結果であるアルバートパークとは違うオーダーを生み出す。
また遅い時間帯のレースだから、可視性についてはOKでなければならないけど、ふつうは一日の終わり、丁度僕達がレースをする時間帯に雨が降るところだ。
タイヤについては、ここでは違うタイヤ、マレーシアで以前に使ったことのないハードタイヤも含まれているので、どういう動きをするか見てみないとならない。ハードはよく機能するように思えるけど、性能を発揮するのに時間がかかる。でもオプションの方はいいところを過ぎてしまうと、二度と機能しない。ここでは本当に予測はできないね。

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