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RALLY SWEDEN

ラリースウェーデンは8位フィニッシュでした。大きなトラブル・ミスなし、ロールなし、雪かきなし、ペナルティなし。

Raikkonen happy with progress so far
12 Feb 11
イベントが折り返し地点にきたところで、ライコネンはリーダーから4分差の9位につけている。ここまでの彼の唯一のトラブルは、SS2のスピンと、DAY1最後から2つめのステージでのパンクチャーだ。

キミ・ライコネン: 僕のターゲットは去年と同じだ。同じようにドライブしていて、同じことを成し遂げるためにトライしている。クルマのことをもっと理解したい。今は、僕がドライブしているよりももっと速く走れる能力を持っている。でも僕達はこのクルマを1日しかテストしていないから、もっと時間がかかるだろう。テストは1日だけだったけど、昨日の朝みたいな深い雪が積もったコンディションではなかった。もっと凍った道でテストしたんだ。(スピンの時は)スノーバンクに接触してクルマが回転してしまった。だけど、去年みたいに雪かきする羽目にならなくてよかったよ!

カイ・リンドストローム: ほぼ1年ドライブしてきて、彼は進歩している。彼は非常によくドライブしている。
“My aim is the same as last year, we driving in the same way and we’re trying to achieve the same thing,” said Raikkonen. “I want to get to know the car more. Still, at the moment, the car is capable of going faster than I am driving it, but we only had one day to test it and this will take more time. I tested for a day, but not in the conditions which we had yesterday morning, with the deeper snow – we tested in icier roads.”
Raikkonen is lying in ninth place, more than four minutes off the leader as the event closes on its halfway point.
His only problems so far have been a spin on SS2 and a puncture on the penultimate stage of day one.“I touched the snowbank and the car turned around,” said the ICE 1 Racing driver. “But it was nice not to be digging this year like I was when I went off last year!”

STAGE TIMES
SS1 – Karlstad 1 P10 01:45.8 +6.1
SS2 – Vargasen 1 P13 15:47.6 +1:05.7
SS3 – Likenas 1 P11 12:40.3 +30.2
SS4 – Lovhaugen 1 P9 12:05.9 +29.4
SS5 – Vargasen 2 P9 14:34.2 +29.2
SS6 – Likenas 2 P24 13:16.1 +1:36.6
SS7 – Lovhaugen 2 P8 11:25.0 +35.3
SS8 – Lesjofors 1 P8 10:08.8 +30.4
SS9 – Sagen 1 P8 08:06.2 +22.2
SS10 – Fredriksberg 1 P8 11:22.9 +27.1
SS11 – Varmullsasen 1 P8 09:07.1 +26.9
SS12 – Lesjofors 2 P6 09:49.7 +14.4
SS13 – Sagen 2 P5 07:59.4 +9.3
SS14 – Fredriksberg 2 P5 11:13.6 +11.4
SS15 – Varmullsasen 2 P4 08:56.6 +10.9
SS16 – Karlstad 2 P8 01:42.4 +3.5
SS17 – Torntorp 1 P8 10:33.9 +44.7
SS18 – Gustavsfors 1 P7 02:31.0 +8.9
SS19 – Rammen 1 P8 12:34.4 +39.1
SS20 – Torntorp 2 P6 10:22.9 +22.9
SS21 – Rammen 2 P8 12:29.1 +16.2
SS22 – Gustavsfors 2 (Power Stage) P7 02:26.0 +3.3

OVERALL CLASSIFICATION
(P/Driver/TIME/Penalty/TOTAL/DIFF 1st/DIFF prev)

P8 Kimi RÄIKKONEN (FIN)Citroën 30:58.9 / 0 / 30:58.9 / +7:02.3 / +40.3

↑こういう感じでまとめてみよっかなーと思っています。ラクっちゃラクだけどつまらん。

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困った

ラリースウェーデンおわりましたね。
2010年シーズン、私は何をみてラリーの記事を更新してたかというと、RedBullRallyってサイトでした。DAYごと&プレビューでちょっとした小話つきのキミ&カイさんのコメントが出ていて、トルコのお菓子の話とかどっかの城の話とか載ってて大層面白かったんですけど、今年はそれがどうやらないようです。今ファンクラブから来たメールもこのサイトに載ってるのと同じだったんだけど、DAY3だけで、何でかというとたぶんキミの名前とリザルトが1行だけ書いてあるから! わーお。
なのでどうするべかなーと思っています。

とりあえずキミさん完走おめ! 紙コップコーヒーかわゆし。しかしびろんびろんのニット帽にわろた。
最終日のパワーステージ?だけLIVEで中継があったので、UKのESPNをごにょごにょで拝見しました。こわかった。。。クリスさん代理運転乙でした。ロウブ先生とエレナさんがフィニッシュ後にクルマ押してるのがかわいかった。ミッコさん復活優勝で号泣したおももちゃん乙。
など。

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Three questions to… Kimi Raikkonen

Q:振り返ってみて、シトロエンジュニアチームとの最初のWRCイベントはどうでしたか?
KR:本当にポジティヴなのは、僕達がなんとかラリースウェーデンで全てのステージを完走できたことだ。そして僕達はたくさんの事を学んだよ。いくつか小さいミスがあったけれど、全体的にはうまくやれたと思う。ラリーが進むにつれて、ステージタイムを改善していくことができた。これは僕達の最初の目標だったんだ。2回目に走ったステージはもっとよかった。ペースノートにより自信がついたら、大きな違いを感じたよ。より多くの経験を積めば、事はもっと簡単になるだろう。

Q:メキシコはシトロエンC4 WRCをグラベルでドライブする初めての機会になりますが、この路面はスノーより簡単だと思いますか?
KR:ラリーメキシコのスタートをとても楽しみにしているよ。グラベルでのドライブは僕達にとって(雪よりは)すこし容易なものになる印象を持っている。少なくともマーカス・グロンホルムは僕にそう言ったよ!グラベルではより一貫したグリップレベルを見つけられると思っているけど、当面、僕には経験が不足している。シトロエンC4 WRCとラリーに慣れるために、もっと多くの距離を走ることが必要だ。

Q:ラリーメキシコにはどのようにアプローチするつもりですか?
KR:僕の計画では、新しい路面でのシトロエンC4 WRCを知るために、最初にグラベルでのテストセッションに参加することだった。でも、残念だけど背中に痛みがあって、ドライブできなかったんだ。もちろん(ラリーに)行く前にクルマをテストしたかったけど、シーズン2つめのラリーを最高のコンディションでスタートするために、回復することが重要だった。

from kimiraikkonen.com

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ラリー・スウェーデン day 3

RALLY SWEDEN 2010, FINAL LEG FOR KIMI R.
Crime and punishment, Swedish style…

One of the keys to success in Sweden consists of knowing how to handle slippery surfaces. Two burglars in Stockholm last year failed to grasp this fundamental point.

The pair of felons broke into a school in the suburbs of Sweden’s capital early one morning, intent on filling their boots with computer equipment and discarded packed lunches.

To their delight the nefarious mission proved to be successful – up to a point. Unfortunately, they were surprised by the caretaker who had turned up early for work. Clutching half of their ill-gotten gains, they rushed out through the playground, over a fence, and down to the convenient short-cut that they had selected for their exit.

There were four things that the robbers had initially failed to properly consider, but soon found out. In order: being early morning in Sweden, it was still pitch black.

Secondly, their escape route took in an extremely steep rock face.

Thirdly, the rock face – like all the rock in Stockholm – was granite.

And finally, it had been raining overnight. So imagine a granite kitchen worktop.

Try tilting it at 45 degrees and pouring water on it. Then envisage your chances of walking down it, laden with several sacks of loot. Faced with a surface even more slippery than the Rally Sweden stages, the burglars made their escape rather faster than they had anticipated.

Given that the getaway route incorporated a 20-metre drop, their criminal careers were suddenly curtailed for good, with only an array of computer debris scattered down the hillside providing any clue as to what had transpired.

This cautionary tale illustrates the necessity of taking a measured approach to changing grip, and it was a skill that Kimi Raikkonen had begun to master by the end of Rally Sweden.

The former F1 World Champion fulfilled his mission by getting to the end of his first World Championship rally in the Red Bull-backed Citroen C4 WRC, having put in a consistently impressive performance. Kimi set stage times within the top 10 overall on what was only his sixth-ever rally, including a sixth-fastest time on Saturday.

Had it not been for a trip into the scenery on the opening day, he would have finished comfortably within the top 10 and scored points on his debut.

“It was a really encouraging event, which allowed me to learn so much,” said the Finn. “From the start to the finish I felt I was improving all the time, which is what I expected from having more time in the car. Sure, we still have a lot to learn because the whole feeling is so different to what I had in Formula 1. But I’m getting a good idea of how to use the pace notes now and I understand the car a bit better as well. We wanted to have some more experience of the car and especially get to the finish, so we have achieved everything we wanted this weekend. Now I’m looking forward to driving gravel on the next rally in Mexico; it should be a bit easier for me I think.”

For co-driver Kaj Lindstrom, Rally Sweden was a revelation.

“When you sit alongside a driver like Kimi, you don’t expect him to be anything other than an amazing talent, but I have to say that he surprised even me this weekend. He was driving at a pace that was quick but extremely controlled; we weren’t going crazy or taking any real risks. Today we built on the progress we had made over the previous days, so I’m feeling really confident for the future now.”

It was a successful event for all the other Red Bull-backed Citroen crews as well: six-time World Rally Champion Sebastien Loeb got his title defence off to a solid start thanks to a strong second place, while his team mate Dani Sordo was fourth.

Kimi’s Citroen Junior Team team mate Sebastien Ogier was fifth on his very first Rally Sweden. The immediate future for Kimi and Kaj, along with the other crews, consists of fajitas, refried beans and sombreros.

Rally Mexico, the second event of Kimi’s 12-round programme in the Citroen Junior Team, takes place from March 4-7.

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ラリー・スウェーデン day 2

RALLY SWEDEN 2010, LEG TWO FOR KIMI R.
Nothing fishy for Kimi on day two of Rally Sweden…

Take some herrings. Stick them in a barrel for a couple of months. Then remove and put them into a can.

Leave for anything up to a year. When the can starts bulging, you know that enough gas has built up from the rotting fishy cadavers to enjoy them at the peak of their putrefaction.

Serve with raw diced onion and flat bread, possibly accompanied by a garnish of dill and tomatoes for that sophisticated touch.

Drink with some refreshing cold milk. Give or take a bit, this is the traditional recipe for ‘surstromming’: a northern Swedish speciality. The taste has been diplomatically described by connoisseurs as ‘pungent’ – reminiscent of a cross between rotten egg and rancid butter.

A more accurate label would simply be ‘disgusting’. It’s so bad that a number of airlines have banned it from their flights and you can no longer buy it at Stockholm Airport.

Anyone brave enough to try this decomposing delicacy will taste nothing else for days.

But Red Bull driver Kimi Raikkonen’s second day on Rally Sweden left anything other than a sour taste in his mouth.

With a series of promising stage times, including one sixth-fastest time in the afternoon, the 2007 Formula 1 World Champion proved that he is starting to get the hang of automotive speed skating on snow and ice.

“Yes, it was really good,” said Kimi after only his second full day on a World Championship rally. “I didn’t like the first stage this morning so much; then we stalled the engine and got stuck for a little bit on the second stage. After then it all went really well for me; it was a nice day. I’m feeling more confident with the car and we had no problems at all. I always knew that finding the right driving style would take a bit of time, but now it is gradually coming. Hopefully we can have a strong final day tomorrow; I’m feeling quite confident.”

Despite temperatures that bordered on the Baltic – a bit like Scandinavia itself – co-driver Kaj Lindstrom was also in an upbeat mood. Kaj knows proper speed when he sees it as one of his previous chauffeurs was four-time World Rally Champion Tommi Makinen.

Kimi is quite a different creature to Tommi but they’re both heroes in Finland: and they’ve both already proved to be a favourite of the spectators on Rally Sweden.

“You can’t really compare Kimi to Tommi but one thing they have in common is that they both have fantastic natural speed,” said Kaj, whose favourite fashion accessory is a Red Bull bobble hat.

“You can always improve your technique and together with Kimi this is something that we are trying to do, but you can’t actually learn the speed. Today really showed how when you combine the right speed with the right technique things begin to come together. I’ve been very impressed by Kimi’s progress and we’re going to build on this in future.”

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Ruotsin ralli day1

「スウェーデンラリー」だけフィンランド語で書けるようになったので(ついったーでスオミっこちゃんから指導を受けたw)書いてみました(笑)
いっぱいいっぱいになりながらライコさんを応援してた皆様お疲れさまですー
一生懸命追いかけてはいるものの、あれ、私ってちゃんとF1自体が好きだったんだ!とか色々思うところがあったりなかったりしつつWRCを見ています。
元々このブログって感想書きなぐるのが主だったから、ついったーで書いて終わりになっちゃうんだよねぇ…ついったーやってブログ書く機会が減った、ってことをオカシイとか怠慢だって言う人がいますけど、ブログの性格によるんだと思う。私はもともと情報載せていくブログではなかったので、見事に激減。

脱線した。
2009年ラリーフィンランドのときは、ライブに近いタイミングでMTV3がストリーミングしてくれてた(10ユーロくらい)ので、今回も申し込もうと思いきや…

IPアドレスで国をチェックしてるらしくはねられた


ジョーダンきついから、まじで。
しょうがないので、ちょっとごにょごにょして、7ユーロ払って契約してみますた。(シーズン29.9ユーロだったので迷った)

重くてタイムアウト連発で見えない


しょうがないので、ちょこっとごにょごにょして、ブラウザからフィンランドのTV放送が見えるようにしてみますた。

3分クッキングみたいのやってる

当たり前ですが、スポーツニュース以外はまったくもってフツーのテレビ番組が放送されていました。←でもいい加減ラリー飽きてきて真剣に見てたw 天気予報が異常に細かかったり、バター入れすぎ乳製品入れすぎに吹いたりたのしかったです

そんなわけで、WRC公式のラジオ+タイミング+twitter+その他もろもろ…で追いかけておりましたが、あの、F1をライブで見てる感覚って、ほんっとに特別ないくすぺりあんすなんですね。今まで甘えてたよ、っていうより、あの独特の緊張感と一体感が楽しくて見てたんじゃないかしら。
ライブ映像がないから、とにかくタイミングをみて、ラジオ全然わかんないのにキミとかライコネンとか言わないかどうか一生懸命聞いて、少しでも早く動画がみたくて探して、ステージとステージの間がなんか落ち着かなかったり…みたいな。
妄想で補えみたいな。

twitterで何人かこういうこと書いてらっしゃるかたがいましたが、正直、いままでもWRCって見たことなかったし、他カテ(GP2とか)もあんまり一生懸命見るほうじゃないし、モータースポーツっていうよりあの”F1″ていうトータルパッケージが好きなんだろうなぁ自分って思いました。
キミはすっごく楽しそうだけど私はいまのところとってもつらいですorz
はやくラリーを楽しめるようになりますように!他のドライバーとか、覚えるといいのかなぁ。

→R?ikk?nen kaivoi autonsa “puutarhalapiolla” penkasta
Raikkonen dug out their cars ‘garden shovel’ from bank
SS6にて、フロントガラスが曇ってハーフスピンして雪だまりに突っ込んだ後、ちっちゃいスコップ(あおいろ)でクルマを救出するRAIさん

※追記 MTV3をキャプったので一時的にのせておきます
自分が撮ったんじゃない画像、のせない方針だったんだけど…

雪かきRAIたん1 雪かきRAIたん2
テラ路肩!
カイさんかキミのどっちか
カイさん F1の話題でたくさん出ていたヘイキ

前回、木と戦うはめになったSS2(←場所は違いますけど!)は切り抜けたので、安心してたんですけどねー。
「カレが楽しいならいいの」って状態にいつまで耐えられるかなぁー。楽しく見られるようになればいいなとおもってます。

ちょ、たったいま、MTV3のニュース(通常番組)で、スコップRAIたんをみました!私の努力もちょっとはムダじゃなかったこれからラリー番組ちょっとやるんですけど、それまで起きていようかなぁ、微妙です。←といいつつあと3分ではじまる。
今日はこれからTOKYOおでかけなので(本当)Day 2は張りつけないから、見てから仕度しようかな。

RALLY SWEDEN 2010, LEG ONE FOR KIMI R.
The secret life of polar bears…

Polar bears – all 25,000 or so that are left in the world – enjoy playing in the snow and are the largest land mammals known to hunt humans, although they mostly prefer seals and walruses.

They live primarily in the United States, Canada, Russia and some parts of Scandinavia.

So the common image that many people have of cute polar bears walking around with fluffy penguins is in fact completely wrong: penguins live only in the Southern Hemisphere while polar bears exclusively inhabit the circumpolar north.

But you will not actually see any polar bears on the stages of Rally Sweden as the closest ones live in Norway. It’s also not true either that polar bears are as white as snow: each hair is in fact a clear hollow tube.

And while we’re on the subject, it’s another urban myth that polar bears cover their black noses to hide themselves better while they are out hunting.

These ursine facts have absolutely nothing at all to do with Red Bull driver Kimi Raikkonen’s progress on the opening day of the Rally Sweden, except possibly the fact that he too has been hunting humans – of the rally driver type – and been playing in the snow and ice. Nature and polar bears however are never predictable.

So it proved for Kimi when he had an unscheduled excursion into a snow bank on the sixth stage.

“Up until the stage before the last one today it was good,” summed up Kimi. “We just had a half-spin there and got stuck after we tried to turn the car round. The problem was that the windscreen was all misted up and we couldn’t see where we were going so we went off and got stuck in a snow bank. It’s a shame because we had no real problems up to then and the car was not damaged at all, but this is all part of the learning process. It’s really not easy, but I knew that before I came here of course. We’ll keep going and see what tomorrow brings.”

Co-driver Kaj Lindstrom said that he enjoyed his day. The sun was shining and whatever birds were brave enough to be out in the subzero temperatures were singing. So were the members of Kimi’s fan club outside the service area.

“What happened on SS6 was a bit irritating because it had all been going so well until then,” added Kaj. “If we had being going crazy then I would have understood it, but actually it was really sensible from the start: Kimi was concentrating hard, not making any mistakes and been driving perfectly. Then we had this stupid thing. But these things can happen and tomorrow is another day.”

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The Citroen Junior Team under the spotlight

WRCでの2シーズン目に、シトロエンジュニアチームはセバスチャン・オジェ/ジュリアン・イングラシア、キミ・ライコネン/カイ・リンドストロームのために2台のC4でエントリーする。シーズンの開幕ラウンドはラリースウェーデンのスノーステージで行われる。(カールスタード周辺、2/11-14) 学習の年であった2009年を経て、2010年シーズンはシトロエンジュニアチームにとって多くの約束をもつ。昨年もチームの一員であったオジェに、2007年のF1チャンピオンであるキミ・ライコネンが加わる。WRCで一番輝いているヤング・スターのひとりと、最高のチャレンジに乗り出そうとしている人気ドライバーのペアであるシトロエンジュニアチームは、今年かならずスポットライトが当たるだろう!
ラリースウェーデンの冬のコンディションは、シーズン開幕戦のクルーにタフなタスクであるが、多くのドライバーは氷と雪の上でハイスピードで走ることを愛している。平均時速が120k/h以上にも達するステージと、スノーバンクの間を正確に縫うように走るレーシングラインにより、観客が息をのむような光景を目撃することは確実である。
2008年のJ-WRCチャンピオンと一緒に、デビューするのはキミ・ライコネンである。2009年に参加したいくつかのラリーイベントが、シトロエンジュニアチームとフルシーズンに参戦したいという願望をフィンランド人に与えた。いくつかのテストセッションと、Arctit Lapland Rallyで、キミ・ライコネンはシトロエンC4で600kmを走行した。「ラリースウェーデンのスタートが待ちきれないよ。シトロエンと、このイベントに向けていい準備をしてきた。既に走ってきた距離が、ラリーのスタートに向けて特別な心配をなくしてくれた。学ぶべきことと、蓄えるべき経験はまだたくさんあると分かっている。僕のゴールは、C4とただベストを尽くすことだけだよ。WRCへのデビューは僕の大きなチャレンジだけど、モータースポーツである程度のレベルで競ってきたドライバーは、同じようにやりたいし、同じようにプッシュしたいという願望を持ち続けているんだ。このチャレンジに挑む準備ができていると感じているよ。」

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